Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Viral tvättmedelskampanj vill öka jämställdheten i tvättstugan

Publicerad: 26 Februari 2016, 08:33

Indiska tvättmedelskampanjen har väckt uppmärksamhet världen över.

Foto: Skärmdump

Ariels nya kampanj ”Share the load” har skapat stor uppmärksamhet i amerikanska media och på webben.


Ämnen i artikeln:

Sheryl SandbergJämställdhetReklam

Varför är tvätten mammas jobb? Den frågan ställer sig Ariel Indiens senaste reklam. Filmen, som snabbt blivit viral, handlar om en pappa som ber om ursäkt till sin dotter för att ha varit ett dåligt exempel när hon växte upp.

– Jag önskar att jag hade stoppat dig när du lekte mamma, pappa, barn som liten, säger han och fortsätter med att också be om ursäkt för hennes man som kollar på tv medan hans dotter städar, kokar te och jobbar samtidigt. Precis som han själv gjorde när hon var liten.

Kampanjen med hashtaggen #ShareTheLoad har enligt Adweek väckt stor uppmärksamhet världen över. Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg delade nyligen filmen på sin Facebooksida.

– Det här är en av de mest kraftfulla videor jag någonsin har sett – den visar hur stereotyper skadar oss alla och sprider sig från generation till generation, skrev hon då.

Sedan dess har filmen, som producerats av BBDO India, blivit omtalad av CNN och ABC. På en vecka har den fått över 360 000 visningar bara på Youtube.

Sanna Wolf-Watz

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.