Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag11.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Visar historien utan riktig journalistik – ögonblick i guld

Publicerad: 29 Maj 2020, 12:23

I sin annons för Expressen och Pressbyrån skalade Åkestam Holst bort det centrala i en rad ikoniska nyhetsbilder för att visa på bildjournalistikens kraft. Nu vinner kampanjen guldägg i kategorin annonsering.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

Vad händer om man skalar bort det potentiellt farliga och avslöjande i nyhetsbilder? När man tar bort den utsatthet, det kraftfulla förtryck eller till och med död som rymmer några av våra mest ikoniska bilder. Under förra året tog Åkestam Holst några av världens mest kända bilder tagna av nyhetsfotografer och skalat bort alla element som gav bilderna nyhetsvärde.

Den treårige Alan Kurdis döda kropp på en strand i Medelhavet 2015, studenten vid Himmelska fridens torg 1989 och den nakna skrikande flickan som springer under bombningarna i Vietnamkriget.

Kampanjen var framtagen för Expressen och Pressbyrån tillsammans med Reportrar utan gränser för att illustrera pressfotografernas allt tuffare situation och vilken central plats bilden har i nyhetsrapportering.  Bilderna från nyhetsfotografer som Nilüfer Demir, Nick Ut, Jeff Widener och Richard Drew har på olika sätt haft påverkan på bilden av tillståndet i världen, och påvisar hur det sett ut om de aldrig publicerats eller ens blivit tagna. I den redaktionella miljön publicerades också orginalbilderna tillsammans med sin bakgrundshistoria.

– Det är sällan man får breda ut sig på det här sättet i en av de största dagstidningarna och det är klart att det tar för sig. Reaktionerna var väldigt positiva men såklart även starkt emotionella. Det här är bilder som satt djupa spår i människor på olika sätt och som spänner över flera generationer, sade Filip Laurent, copywirter på Åkestam Holst, till Resumé i samband med vinsten i månadens print i september 2019. 

Kampanjen ”Om världen inte får se” vinner guldägg i kategorin annonsering med motiveringen: 

”På samma ögonblickliga sätt som dessa ikoniska bilder förändrade hur vi såg på krig, konflikter och elände lyckas dessa annonser förmedla hur viktigt det är med pressfrihet. Genom att ta bort det som väckte känslor i originalbilderna lyckas man skapa annonser som verkligen berör. Världen behöver få se bilder som dom här och det behövs annonser som dom här för att påminna om det.”

Silverägg går till: 

Barnäktenskap, Unicef, TBWA Stockholm
Den Clarityn 10 mg nu kommer, Apotek Hjärtat, Åkestam Holst NoA
Peter och Fredrik fick till en öl, Norrlands Guld, Åkestam Holst NoA
Sveriges lyxigaste matkasse, Nordiska Kompaniet, Garbergs
Triss-tunes – reggae, punk och jul, Svenska Spel Tur, Triss King

Arbetsgrupp

Åkestam Holst
Copywriter, Filip Laurent
Art Director, Johan Landin
Projektledare,Jesper Ander
Produktionsledare,  Bella Lagerquist
Copyass, Göran Åkestam

BKRY
Formgivare, Jens Broman

Pressbyrån/Reitan Convenience
Madeleine Berglund
Lennart Schultz
AnnaMaria Carnemark
Amanda Mompalao de Piro

Therese Karlgren

Samarbetspartner

ExpressenSamarbetspartner

Reportrar utan gränser

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.