Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 5 december 2016, 12:51
Nu lanserar Vit jul årets kampanjfilm i 360 gradersformat. I filmen får tittaren följa ett julfirande från 1982 som till en början ser fridfullt ut, men det är något som inte står rätt till.
Filmen heter "För varje glas försvann jag lite mer" och visar hur barn och unga påverkas av föräldrarnas drickande under julen. Syftet med kampanjen är att sätta just barn och unga i fokus under julfirandet.
– För många barn är julen en tid då vuxna blir annorlunda och ibland obehagliga: de pratar högre, kramas hårdare och luktar konstigt. Vi hoppas att den här filmen och hela Vit jul-kampanjen ska inspirera till nya jultraditioner, där barnens förväntan och glädje får stå i centrum, säger Lisa Greve, kampanjledare för Vit jul i ett uttalande.
Filmen har upplägget att tittaren själv befinner sig hemma hos huvudpersonen som guidar och beskriver känslorna kring en jul förstörd av alkohol. Filmen är filmad med en 360-kamera så att tittaren själv kan styra fokus för filmen.
– Vi jobbar ofta med att förmedla, och dramatisera, människors berättelser. Att kliva in i 360-tekniken gör att vi kan låta tittaren bokstavligen kliva in i upplevelsen. Det blir särskilt effektivt när man behandlar saker som sker strax under ytan, säger Petter Törnqvist, art director på Reform Act i en kommentar.
360-tekniken har funnits ett tag, men det är först nu som det är möjligt att sprida filmen brett eftersom både Facebook och YouTube stödjer formatet. Kampanjen kommer också att synas på utomhustavlor under december. Bakom Vit jul står dessutom ett tiotal ambassadörer, däribland folkhälsominister Gabriel Wikström, bloggaren Clara "UnderbaraClara" Lidström och egenföretagaren och tidigare hockeyproffset Börje Salming.
Filmen är framtagen av kampanjbyrån Reform Act tillsammans med ABLE film, regissören Andreas Tibblin och bilderna är framtagna av Söderberg Agentur med fotograf Emilia Bergmark-Jiménez. I år är tionde året som kampanjen Vit jul genomförs.