Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 4 april 2008, 09:10
Tre år har gått sedan nordiska Visma började etablera varumärket på den svenska marknaden. Nu tar de nästa steg i varumärkesarbetet. Bakom kampanjen står reklambyrån Hilanders.
Två av annonserna från Visma.
Kampanjen ”Sveriges effektivaste provrum”, som startar på måndag, består bland annat av ett digitalt provrum som vänder sig till ekonomichefer och företagsledare. Målet är att få cirka 200 000 chefer att hitta ”rätt kostym” för deras arbete, det vill säga att visa dem alternativ till deras befintliga system. Eller som Visma själv beskriver kampanjen ”om ekonomisystemet skaver eller har blivit för litet kan Visma erbjuda rätt passform”.
Kampanjen, vars mål är att visa upp Vismas breda utbud, kommer under de kommande veckorna även att synas i affärstidningen Dagens Industri.
Skärmdump av webben som går live på måndag.
– Reklamlösningen är gjord med glimten i ögat och har ett formspråk som visar att Visma har lösningen för den vars kostym sitter fel idag. Visma vågar därmed sticka ut hakan i ett annars förlamande ensidigt manér inom branschen, säger Ann-Marie Lundmark, projektledare på Hilanders.
Hilanders har samarbetat med Visma sedan i höstas.
– I programvarubranschen är det oftast förlamande liksidig reklam. Oftast ser man bara tangentbord, servrar i motljus och usa-inspirerade bilder på leende människor. Vi ville hitta något annat, något nytt för branschen och samtidigt visa upp deras enormt breda utbud och kunskap, säger Olof Engvall planner på Hilanders.
Byrå: Hilanders
Arbetsgrupp: Ann-Marie Lundmark projektledare, Olof Engvall planner, Ulf Eriksson copy, Sune Larsson ad, Peter Syrjänen grafisk formgivare, Sebastian Wigström produktionsledare, Matias Bergknut digital projektledare, Mikael Olsson webb ad
Linda Fagerlind