Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Visst är det en slags sell out”

Publicerad: 10 Mars 2014, 13:04

Mia Skäringer.

(UPPDATERAD) Mia Skäringers debattartikel i Aftonbladet misstänks vara ett beställningsjobb för Proviva, som lanserade henne som ett nytt affischnamn i helgen. Hennes Proviva-blogg har samma budskap som debattartikeln – ”Det räcker”. Mia Skäringer kommenterar nu kritiken på sin blogg. – Min krönika i Aftonbladet var min egen. Inte köpt av någon, skriver hon i ett av två blogginlägg om Proviva-samarbetet i dag.


Ämnen i artikeln:

Ehsan FadakarProvivaMia Skäringer

I ett blogginlägg tidigare i dag om Proviva-samarbetet nämnde Mia Skäringer inte debattartikeln specifikt, men uppgav bland annat följande om samarbetet med Proviva.

”Men  sjävklart får jag betalt för att skriva blogg. Jag skulle inte kunna  lägga ner den tiden annars. Och den här gången är det Proviva som  betalar. Det är ingen hemlighet. Förra gången var det Mama. Så visst det  är en slags sellout.”

Mia Skäringers debattartikel med rubriken ”Det  sista vi behöver är ännu ett diettips” slog delningsrekord på  Aftonbladet Debatt med 140 000 delningar sedan i fredags. Den hade på  flera ställen samma formuleringar som Proviva använder i sin  reklamsatsning.

Mia Skäringer har även en Facebook-sida som länkar till just Proviva.

I ett nytt blogginlägg efter lunch på måndagen skriver hon att debattartikeln var hennes egen. Hon får betalt av Porviva som affischnamn, men hävdar att samarbetet inte gällde debattartikeln.   

Debattartikeln anklagas för att vara en sponsrad text och en av kritikerna är kostdoktorn.se och en annan kostbloggen salt.se.

Mia Skäringers skriver också:
”Jag  kommer inte att uppmuntra er att dricka Proviva. Jag äger själv min  blogg och jag tänker skriva vad jag känner. Det har Proviva fullständigt  klart för sig”, skriver hon i bloggen.

Aftonbladets debattchef,  Ehsan Fadakar, har uppgett att han visste om att Mia Skäringer skulle  placera bloggen hos Proviva, men visste inga fler detaljer än så om Provivas samarbete med Skäringer.

Han  uppger att samarbetet med Provia startats efter att artikeln  publicerats, men första blogginlägget från Mia Skäringer är redan från  den 26 februari.

Philip Ahlqwist, cd på Provivas reklambyrå Volontaire har inte velat kommentera Resumés frågor.

Mia Skäringers agent, Bosse Gustavsson, ger bland annat följande svar till Expressen.
– Det går inte att köpa Mia. Hon skiter nog ganska högaktningsfullt i Proviva. Hon är inte influerad av någon och kommer aldrig att vara det när hon skriver.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.