Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Visual Art i 100-miljonersaffär

Publicerad: 25 Januari 2011, 15:16

Visual Art får drift och försäljning av digital reklam på landets järnvägsstationer. Affären beräknas vara värd 100 miljoner kronor på fem år. – En drömaffär eftersom vi redan har flygplatserna, säger vd Stefan Noble.


Ämnen i artikeln:

Visual Art

Stefan Noble, vd Visual Art samt Lars-Christer Andersson, produktområdeschef Jernhusen Media.

Jernhusen äger landets järnvägsstationer med en halv miljon dagliga besökare. När Jernhusen Media satsar på digital information får Stockholmsföretaget Visual Art uppdraget att bygga och driva systemen samt sköta reklamförsäljningen i fem år.

Visual Art driver 8 000 av landets 20 000 digitala skyltar, bland annat åt McDonalds, Preem, ICA och alla flygplatser utom Arlanda/Bromma. Företaget startade 1997 och är landets ledande på DOOH (digital out of home).

– Vi har i flera år hoppats få sätta upp skärmar på järnvägsstationerna, säger Stefan Noble som är vd och delägare i Visual Art. Nu börjar vi med storstädernas stationer och fortsätter med de övriga efterhand. Inom tre år ska vi ha uppe 300 – 500 digitala Eurosizeskärmar på stationerna.

– Bredbanden blir mer stabila och hårdvaran går ner i pris. Det gör att det går att göra allt bättre affärer. Digital reklam är tidsstyrd, snabb och miljövänlig och kan utvecklas med interaktiva lösningar.

Tyngdpunkten i affären ligger i de tre storstädernas stationer som också innefattar Cityterminalen. Stockholms central har 200 000 besökare varje dag, Göteborg och Malmö lika många tillsammans.

Jernhusen Media startades i höstas som affärsområde och har sju anställda. De ska ansvara för den växande eventverksamheten på stationerna.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Visual Art

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.