Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Vitamin Well vill vinna mark

Publicerad: 5 maj 2009, 07:50

För ett drygt år sedan lanserades Vitamin Well på den svenska marknaden. Nu satsar företaget på att ta marknadsandelar.


Ämnen i artikeln:

Vitamin WellWaters Widgren TBWA

Vitamin Well släppte de första smakerna för ett år sedan. Då såldes drycken på Apoteket.
– Hittills har vi jobbat mycket med att bygga distribution. Nu börjar jobbet med att marknadsföra dem till en bredare målgrupp, säger Jimmy Ramstedt, marknadschef på Vitamin Well.

Kampanjen som nu inleds, signerad reklambyrån Waters Widgren TBWA och mediebyrån Kinetic, vänder sig till kvinnor och män i åldern 15 till 40 år. Målet är enligt företaget att öka kännedomen samt trial utifrån satta mål och att bygga Vitamin Well som varumärke samt generera sälj i butiksnära miljöer. Kampanjperioden är mellan vecka 19 till 33.

– Vi satsar nu på en utomhuskampanj men även en hel del samplingsaktiviteter i sommar plus sponsring av en del event. Men fokus ligger på utomhus.

Vilken typ av event vill ni synas i samband med?
– Det kan vara allt från beachvolleyboll till tennis, segling, golf och liknande aktiviteter.

Hur är budgeten fördelad?

– En stor del ligger på utomhus. Samplingen kommer dra mycket resurser, sett till personalantal. Totalt kommer det nog att jobba mellan fyra till åtta personer på heltid under sommaren med sampling. Vi siktar på att dra igång ordentligt med det i början av juni och vi kommer att sampla kvalitativt cirka 30 000 flaskor under kampanjperioden, säger Jimmy Ramstedt.

– Men det viktigaste är inte mängden som delas ut utan att det är kvalitativ sampling. Det är viktigt att vi får möta rätt kunder, att vi tänker geografiskt rätt och att vi tänker på hela landet.
Vitamin Well jobbar just nu med att få ut produkten på fler försäljningsställen. OKQ8 är precis klart. Dessutom finns Vitamin Well numera även på Ica, Pressbyrån och 7eleven.

Vad ligger kännedomen på idag?
– Det vet jag faktiskt inte. Vi började precis att mäta det förra veckan.

Vad vill ni att den ska ligga på?
– Vi har inte satt några mål än. Vi kommer sätta mål när vi ser vad utgångspunkten är. Hittills har kommunikationen varit begränsad, det har mest handlat om att bygga distribution.

Hur ser det kommande året ut?
– Den här kampanjen kommer att rulla nu fram till augusti. Sedan kommer vi även att titta på någon större aktivitet till hösten.

Vitamin Well

Arbetsgrupp Waters Widgren TBWA:
Per Olholt – Projektledare, Enis Püpülek – AD, Ylva Windolf – Produktionsledare,
Erika Hellström – Formgivare
Mediabyrå: Kinetic
Mediakanal: Clear Channel

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.