Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

VM-kampanj mot våld i hemmet hyllas

Publicerad: 16 Juli 2018, 06:34

Foto: JWT

J Walter Thompson London "hijackade" fotbolls-VM och visade upp turneringens baksida genom att porträttera mäns våld mot kvinnor med nationers flaggor.


Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VMJWTReklamKampanj

Många associerar fotbolls-VM med glädje och med sorg. Men det finns också en våldsam aspekt i samband med matcherna. Maya Halilovic, kreatör på J Walter Thompson, såg en undersökning som visade att våld i hemmet, eller nära relationer där framför allt män slår kvinnor, ökade med 26 procent om England vann och 38 procent om England förlorade.

Därifrån föddes idén till den slagkraftiga kampanjen "The Not-So-Beautiful Game", som visar baksidan av fotbolls-VM. Blåmärken, sår och blod bildar nationers flaggor och kampanjen får nu stor uppmärksamhet för sin kreativitet.

JWT kontaktade deras samarbetspartner National Centre for Domestic Violence om idén. Det tog tio dagar innan man fick tag på organisationen, eftersom de var på semester. När informationen väl kom fram tvekade inte NCDV att köra kampanjen.

England, Frankrike och Belgien fick sina flaggor omgjorda av misshandlade offer. Kampanjen ledde till en massiv trafik på NCDV:s hemsida och stor uppmärksamhet på sociala medier, där flera hyllade initiativet att visa upp en annan bild av det som många associerar med fotbollsfest.

– Lärdomen är att aldrig ge upp och bilderna visar hur effektiv en kampanj kan vara om man bara har rätt idé, säger Jo Wallace, cd JWT, till The Drum.

Alex Hartelius

Ämnen i artikeln:

Fotbolls-VMJWTReklamKampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.