Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vodafone väljer Draftfcb

Publicerad: 28 Oktober 2009, 20:40

Draftfcb Stockholm har fått uppdraget som Vodafones nya kreativa spetsbyrå. I världen. – Det är så det pirrar i hela kroppen när man tänker på det, säger Anders Dalenius, cd för uppdraget på Draft.


Ämnen i artikeln:

Anders DaleniusVodafoneDraftFCB

truefalse

Valet föll på Draftfcb Stockholm när Vodafone  valde kreativ byrå. Anders Dalenius, cd Draftfcb, David Erixon, global varumärkeschef för Vodafone och Draftfcb:s vd Peter Håwi har redan i hemlighet arbetat med uppdraget sedan i våras.

Draftfcb Stockholm har jobbat med uppdraget i största hemlighet sedan i våras. Deras uppgift är att jobba fram en ”aktiveringsplan” för att få konsumenterna att umgås med Vodafone.
– Vodafone har genomgått stora förändringar det senaste året. Vi har en helt ny marknadsstrategi och en helt ny byråmodell, säger David Erixon, global varumärkeschef för Vodafon, som har gjort upp med ”det gamla sättet” att göra reklam.

Enligt honom fungerar det inte längre att peppra folk med ett budskap i annonser och tv-reklam. I den interaktiva värld vi lever i i dag kan folk såga sönder ditt budskap och sprida sågningen globalt på 20 minuter via till exempel Facebook. Du är inte längre ensam herre över ditt varumärke.
– Det gäller att ha en bra produkt och ett bra erbjudande och att bjuda in folk till en relation, säger David Erixon.

Därför sa Vodafone upp sina byråavtal med BBH och JVT i slutet av förra året för att leta reda på ”talangerna i världen”.
– Man tror att det finns en massa synergier i stora nätverk men det vi har sett är att det funkar väldigt dåligt. Vi vill jobba med talangfulla människor för det är ändå människor som ska göra jobbet i slutändan, säger David Erixon.

Nu har Vodafone en liten kärna av fyra byråer: Santos i Buenos Aires, som gjort det nya kommunikationskonceptet efter Vodafones interna varumärkesarbete, Skinny i New York, Naked i London och Draftfcb i Stockholm.

Drafts uppgift är att hitta vägar att föra ut Santos kommunikationskoncept – ”Power to you” – i praktisk handling mot konsumenterna.
– De hjälper oss att formulera principerna för hur vi ska levandegöra varumärket för kunderna, oberoende av kanal, säger David Erixon.

Aktiveringsplanen består av fem portalparagrafer som bildar ett ramverk för aktiviteter. De fem paragraferna vill varken byrån eller kunden avslöja.
– Jag känner att de är lite hemliga för de är väldigt konkreta, säger David Erixon.
– Men vi är väldigt inspirerade av Ikeas metod: vi gör lite, kunden gör lite och tillsammans har vi gjort nåt som blir nåt.

Han tar några exempel:
Vodafone har många nystartade enmansföretagare som kunder. För dem kan vara bra att kunna låna kontorslokal för kundmöten i Vodafones butiker vid behov. Är man nystartad som företagare är det inte så lätt att ordna möten med kunder. Ska man vara hemma, där man ofta jobbar, eller på kaféer ute på stan?

En annan aktivitet är att ordna en julfest för alla småföretag i till exempel Brighton. Som kanske inte har möjlighet att ordna något själva – hur rolig blir en julfest för en eller tre personer?
– Vi är också global sponsor av Formel 1. Vi skulle kunna ta med Formel 1-stjärnan Louis Hamilton och arrangera ett lådbilsrace på landsbygden. Detta är vad Draft har jobbat fram: hur vi ska ta vår strategi till praktisk handling, säger David Erixon, och betonar att det är en enorm intern förändring.

Han beskriver det som att  Vodafone i princip vänt ut och in på sin egen självbild. Från att ha bestämt centralt hur företaget är och hur det ska uppfattas och förväntat sig att allt ska verkställas och konsumenten ska ”höra vad vi säger” har de nu ett koncept som ska genomföras av talanger på golvet med hjälp av Drafts fem budord. Insatserna ska göras så nära konsumenterna som möjligt.

Anders Dalenius är överförtjust i uppdraget:
– Detta har vi predikat för så många kunder. Och nu har vi en kund som vill jobba precis så. Det är så det börjar pirra i hela kroppen och man blir helt fnissig när man tänker på det, säger Anders Dalenius, cd på Draftfcb Stockholm.

Men en organisation är aldrig starkare än sin svagaste länk.

Därför åker Anders Dalenius och David Erixon nu runt på en missionsresa på alla Vodafones 25 marknader för att få de lokala aktörerna – både på Vodafone och på de lokala byråerna – att förstå hur de ska aktivera kunderna på sin marknad enligt Drafts principer. De har precis klarat av första landet, Spanien.
– Det kommer att ta ett år. Men när den här fasen är över kommer resultatet fort, säger David Erixon.

I dag har Vodafone en marknadsbudget på totalt en miljard euro, ungefär tio miljarder kronor.
– Vi vet att jobbet i dag görs av en tredjedel av de här pengarna. Vi vill att alla de här pengarna ska jobba och tricket är att aktivera dem rätt, säger David Erixon.

Vad samarbetet är värt i pengar för Draft vill ingen av parterna avslöja. Vodafones nya byråsystem innebär att de jobbar projektbaserat och pitchar ut olika uppgifter bland sina byråer i världen.

Det gör att Draft har chans på alla globala projekt för Vodafone och får betalt för jobbet även på pitchstadiet. Och visst kommer Vodafone fortfarande att göra både annonser och reklamfilm. Också.
– Det här blir ett av våra största uppdrag, säger Peter Håwi, vd för Draftfcb Stockholm.
– Att vara verksam i den här processen tillsammans med David som jobbar direkt under ceo:n för Vodafone är ovärderligt, säger Anders Dalenius.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.