Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Voice of change och IKEA:s trueview-annonser nomineras i entertainment

Publicerad: 19 Juni 2018, 07:58

Åkestam Holst får två nomineringar i entertainment-kategorin när Voice of change kniper sin andra nominering på lika många dagar.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstCannes Lions 2018EuroprideIKEAReklam

Åkestam Holsts "The voice of change" för Europride vann tidigare i år ett guldägg i audio-kategorin och har redan hunnit med att få en Cannes Lions-nominering i samma kategori. Nu nomineras den även i entertainment-kategorin.

Åkestam Holsts andra nominering i kategorin får byrån för sina oändligt långa och tråkiga trueview-annonser för IKEA.

– I sann Ikea-anda brukar vi leta efter saker i vardagen som skulle kunna bli bättre. Tidigare i år gjorde vi mobilbanners som tar fasta på att folk tycker banners är störiga. Reklam på Youtube kan vara lika irriterande. Du är där för att titta på något som intresserar dig men tvingas titta på något annat. När annan reklam kämpar med att hålla tittaren kvar med löfte om en spännande handling, ville vi se vad som händer om Ikea gör tvärtom och visar vardag i all sin händelselöshet. Då blev det genast intressantare, breättade Jesper Holst, ad på Åkestam Holst, i samband med att filmen tog hem månadens kampanj.

Totalt nominerades 148 bidrag i kategorin.

Svårt att hänga med i alla Cannes Lions-nyheter? Uppdatera dig här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.