Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag06.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Volkswagen gör kampanj om dieselskandalen

Publicerad: 7 Juni 2019, 12:41

I en ny kampanj för elbilar tar Volkswagen avstamp i en bilbranschens största skandaler. Dessutom gör man anspelningar på historiska kampanjer från varumärket.


Ämnen i artikeln:

ReklamVolkswagen

2015 års dieselskandal är en av de största som drabbat bilindustrin. I centrum stod Volkswagen, även om hela branschen fick skadat anseende, som under flera år fejkade utsläppsstatistik för att deras miljöbilar skulle få vissa certifieringar. De verkliga utsläppsnivåerna låg egentligen 30 till 40 gånger högre än vad som redovisats.

I Sverige valde Volkswagen att snabbt gå ut med en "förlåt-annons" men återgick snart till sin vanliga annonsering, en strategi som sågades av experter men visade sig slå väl ut. Internationellt ville man inte kommentera händelsen i sin kommunikation, förrän nu.

Den nya kampanjen "Hello Light" hade häromnatten premiär under en av NBA-finalens matcher. Reklamfilmen inleds med radioröster som pratar om "dieselgate", något som i sin tur triggar en ensam ingenjör att skissa på en ny elbil. Tanken är att påvisa att skandalen har lett till att Volkswagen varit tvungna att röra sig snabbare än sina konkurrenter mot hållbara färdmedel. Kampanjen avslutas med orden "In the darkness, we found light. Introducing a new era of electric driving."

"Hello Light" är det första steget reklamkonceptet "Drive something bigger than yourself". Konceptet fokuserar på Volkswagens nya sortiment av elbilar, som de närmaste åren kommer att växa ytterligare, och i den finns ett par enheter som bör tilltala de som kan sin reklamhistoria. Volkswagen kommer nämligen göra flera olika anspelningar till klassiska kampanjer från varumärket, däribland dess "Lemon"-och "Think Small"-kampanjer. Kampanjen är framtagen av Volkswagens nya byrå Johannes Leonardo.

– Som varumärke känner vi att Volkswagen har kraften att tasig an de här problemen. Kampanjen är en symbol för en sångsiktig vision om att ha ett viktigare syfte där vi åsidosätter våra egenintressen för att vara en del av något större, säger Leo Premutico, kreativ chef på Johannes Leonardo, till AdAge.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamVolkswagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.