Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Volkswagen lockar bilköpare med glass

Publicerad: 9 Juli 2008, 16:53

Volkswagen testar nya marknadsaktiviteter under semestern. Genom att erbjuda en valfri glass till de som provkör en av företagets bilar hoppas de locka kunder till butikerna.


Marknadsaktiviteten, där a lla som provkör en ny Volkswagen bjuds på en glass, genomförs tillsammans med kupong.se.
– Vi har tidigare belönats för innovativa marknadskampanjer på webben och det här är ett sätt att haka på nya trender, säger Åke Lundberg, marknadschef Volkswagen, i en kommentar.

Kampanjen är framtagen inhouse av Volkswagens försäljningsavdelning. Aktiviteten kommer också att backas upp av radiospotar som DDB för tillfället håller på att spela in.
– Radiospotarna kommer att vara lokala och ses som ett komplement. Sedan är det upp till återförsäljarna om de vill använda dem eller inte, säger Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

Volkswagen beskriver idén som genialiskt enkel och lättanvänd. Kunderna provkör en bil, sedan loggar säljaren in via en webblösning, som Bonnier Responsmedier hjälpt till att ta fram, och skickar ett sms till kunden. Sms-kupongen kan sedan lösas in på olika försäljningsställen som till exempel Pressbyrån.

– Vi fastnade för marknadsföringsidén eftersom den är ett nytt sätt för oss att använda ny teknik för att kommunicera personligt med våra kunder, vi ser en tydlig trend där personlig bearbetning blir allt viktigare och det strävar vi efter i allt större delar av vår kommunikation, säger Niclas Runberg, försäljningschef på Volkswagen Personbilar.

Volkswagen är inte det enda företaget som satsar på glass via sms i år. Bland annat har Tele2 ett samarbete med GB där de uppmanar kunder att skicka glass till sina vänner med hjälp av mobiltelefonen.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.