Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 14 Januari 2019, 11:44
Med sin nya night vision-teknik ska Volkswagen få ned viltolyckorna på den olycksdrabbade Gamla Norrtäljevägen. Men finns det verkligen renar i Vallentuna?
I slutet på förra året lanserade Volkswagen en uppdaterad version på sin Tuareg-modell. Den nya modellen är utrustad med en ny night vision-teknik som ska underlätta för förarna att upptäcka både gående och djur i närheten av vägen.
För att marknadsföra den nya teknologin väljer man nu att utrusta en utomhustavla på Gamla Norrtäljevägen i Vallentuna med night vision-teknologin. När mörkret sänkt sig kommer skylten under januari varna bilister genom blinkande ljuspunkter och en "Sakta ned"-skylt.
– För oss är säkerhet en av de absolut viktigaste prioriteringarna, både när det gäller utveckling av våra egna bilar men också när det gäller omgivningen. Antalet viltolyckor har stigit i en rasande takt i Sverige, det sker numera 6 viltolyckor i timmen. Nu testar vi om vår Night Vision-teknik kan fungera även utanför bilen, säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen Sverige.
– Att Volkswagen under en av årets mörkaste månader bjussar på sin allra senaste teknik hoppas vi kommer kunna göra Sveriges vägar lite säkrare och kan bli något vi återkommande jobbar med, säger Simon Higby, creative lead på NORD DDB.
Kampanjen är framtagen av Nord DDB och producerad av Chimney.
En fråga som dock uppstår när man ser reklamfilmen är när renar senast sökte sig söder om Dalälven.
Nightvision-tekniken har tidigare marknadsförts med en printkampanj som i mörkret får ett annat slut än i ljus.
Creditlist
Byrå: NORD DDB
Art Director: Patrik Pagréus
Creative lead: Simon Higby
Copywriter: Stefan Gustafsson
Copywriter: Per Sundin
Business Director: Maja Björklén
Account Manager: Therese Loodin
PR director: Susanne Johansson
CCO: Andreas Dahlqvist
Produktionsbolag: Chimney
Regissör: Mårten Lindsjö
Exekutiv Producent: Gustav Garhammar
Prodcent: Ronald Meier
Fotograf: Christian Berg
Klippare: Joel Berg
Conform: Felicia Semitjov & Mikael Engström
Sound Design: Frippe Jonsäter
Colorist: Joakim Rissveds
Online: Peter Törnestam & Evelina Åström
Volkswagen:
Jeanette Asteborg, Marknadschef
Carl Sundstedt, Reklamchef