Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Volkswagen slår på stort - sponsrar rivaliserande klubbar

Publicerad: 8 Februari 2016, 13:27

Volkswagen sponsrar de tre Stockholmslagen.

Foto: Press

Det sargade bilmärket Volkswagen blir huvudpartner till de tre Stockholmslagen i allsvenskan. ”Det var aldrig ett alternativ att gå framåt med en av dem”, säger marknadschefen Johan Karlson.


Ämnen i artikeln:

SponsringReklamVolkswagen

Volkswagens fusk med utsläppssiffror har berört flera miljoner bilar och jätten kämpar nu för fullt med att återta förtroendet hos konsumenterna. I Sverige slår man nu på stort.

Volkswagen kommer från och med nu att sponsra AIK, Hammarby och Djurgården – som alla krigar mot varandra på väg mot SM-guldet. Avtalet är skrivet på tre år och sätter Volkswagen-loggan på fotbollsspelarnas vänstra byxben.

Sponsorskapet är en del i Volkswagens offensiv mot att bli störst inom fotbollen. Man har redan samarbete med allsvenska IFK Göteborg och Malmö FF.

– Volkswagen satsar över hela världen på att bli partner inom fotbollen och det gäller givetvis Sverige också. Vi har hållit på och jobbat länge med Stockholm och ville vara en enad kraft här, säger Johan Karlson, marknadschef Volkswagen Stockholm, till Resumé.

Är det unikt att man sponsrar tre rivaliserande fotbollsklubbar?
– Jag vågar påstå att det är unikt och det tycker vi är jäkligt kul i sig. Det har aldrig hänt att någon har alla Stockholmsklubbarna.

Det är inget problem att klubbarna har samma huvudsponsor?
– Det har inte varit de tongångarna överhuvudtaget i de möten vi har haft. Det är snarare så att de tycker det är positivt. Det var heller inget alternativ att gå framåt med en av dem. Vi har vår modell för att se till att det blir ett bra samarbete.

Förutom att synas på matchställen hos Hammarby, AIK och Djurgården så kommer Volkswagen bland annat anordna aktiviteter på arenorna och synas i lagens digitala kanaler.

– Man kommer märka vår närvaro. Lagen är starka och har många anhängare. Det är välrenommerade varumärken och stora nätverk. De delarna är de vi ser.

Hur mycket är avtalet värt?
– Det är konfidentiellt, säger Johan Karlson.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

SponsringReklamVolkswagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.