Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Volkswagen storsatsar på ny modell

Publicerad: 27 augusti 2008, 12:46

Här är kampanjen från DDB Tyskland som ska få folk att välja nya Volkswagen Passat CC. – Det ska kännas lite läckert och lyxigt, säger Åke Lundberg, marknadschef på Volkswagen Sverige.


Bilder från reklamfilmen.

Kampanjen, som går intensivt under vecka 35 och 36, är framtagen av DDB Tyskland och har sedan anpassats till den svenska marknaden av DDB Stockholm.

Kampanjen går brett i alla medier. Bland annat kommer en reklamfilm att visas på bland annat TV4, kanal 5, TV8 och Discovery. Annons erna kommer att gå i magasin, affärspress, livsstilsmagasin, biltidningar och dagspress.
– Vi satsar på att synas stort. Det blir utomhus, stort i print, stort online, tv, tidningar och dr. Målet är att synas i de flesta kanaler, säger Åke Lundberg.

Vad har ni för målgrupp?
– Det är tjänstebilsåkare. Vi räknar med att 70-80 procent av köparna kommer att ligga i den gruppen.

Varför gör ni denna satsning nu?
– Det är en helt ny modell vi lanserar, även om den hänger ihop med vår tidigare modell. Kampanjen ska både lansera den nya bilen och öka statusen för varumärket, säger Åke Lundberg.

Kampanjen kommer med största sannolikhet gå på flera marknader. Totalt har Volkswagens huvudkontor tagit fram två filmer som de olika länderna har kunnat välja mellan. Den ena kommer från DDB Tyskland, den som Sverige valt att använda, och den andra kommer från DDB London.
– Den tyska lär gå på tämligen många marknader.

Vad har ni för budget?
– Den är tämligen stor. Men jag går inte ut med någon exakt siffra, säger Lundberg.

Varför valde ni den tyska versionen?
– Vi trodde att den skulle tilltala de svenska konsumenterna. Filmen och annonserna bygger på en känsla snarare än något specifikt. Bilen ska sälja på design, man ska gilla det man ser snarare än att lyssna på enbart förnuft när man funderar på att köpa den här bilen. Det ska också synas i reklamen. Det ska kännas lite läckert och lyxigt, säger Åke Lundberg.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.