Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag24.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Volkswagen tar farväl av ikoniska bilmodellen – hyllar reklamen

Publicerad: 2 Januari 2020, 12:04

Volkswagens ”Bubblan” stod i centrum av reklamvärldens kreativa revolution. Nu tar Volkswagen farväl av modellen med en hyllningsfilm med en rad anspelningar på klassiska annonser.


Ämnen i artikeln:

Volkswagen

I juli rullade den sista ”Bubblan” ut från Volkswagens fabriksgolv. Förutom att vara en av bilhistoriens mest ikoniska modeller har ”Bubblan” genom åren gett upphov till några av världens mest kända annonser, däribland ”Think Small” och en rad andra printannonser från 60-talets DDB

När modellen nu gjort sitt släpper Volkswagen en hyllningsfilm, ”The Last Mile” till bilen. I den animerade filmen, där flera hyllningar till den ikoniska marknadsföringen flimrar förbi, får vi följa en ung pojke vars pappa köper en Bubbla. Med tiden lär sig pojken att köra, tar själv över bilen och bildar familj. Mot slutet flyger Bubblan i väg till de sälla jaktmarkerna.

Tanken är att filmen ska markera slutet på en era och början på en annan där Volkswagen satsar hårt på sina elbilsmodeller. 

För att få ytterligare spridning på kampanjen kommer Volkswagen använda sig av en myriad microinfluencers.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volkswagen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.