Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Volontaires praktikanter ska fixa Adidas-konto

Publicerad: 25 mars 2009, 13:44

Impossible is nothing! Nystartade Volontaire tar Adidas payoff på orden. Tre praktikanter har fått i uppdrag att vinna en global Adidaspitch – på tre veckor.


Från vänster: Malin Berg, Elisabet Fischer, Henrik Bohman.  Foto: David Orlic.

Ingenting är omöjligt!
Skidhjälten Gunde Svahns och den tyska skojätten Adidas gemensamma devis är visserligen lovvärd ur ett allmänmänskligt perspektiv.
Men frågan är om inte nystartade Volontaire övertolkar budskapet när de nu låter de tre praktikanterna Malin Berg, Henrik Bohman och Elisabet Fischer, försöka vinna ett globalt Adidas-konto på tre veckor.
– Riktigt så naiva är vi förstås inte. Men vi vill bevisa två saker: man kan skapa intresse med väldigt lite pengar och kreativitet finns överallt. Tre Berghs-elever med en riktigt bra plattform kan göra fantastiskt smarta saker, säger Carl Unger, en av Volontaires grundare.

Praktikanterna är nu inne i vecka två. Processens fortskridande dokumenteras kontinuerligt, ur ett metaperspektiv, under bloggen The Impossible Pitch.

Trion har redan hunnit uppvakta Resume.se med ett fejakt exklusivt tips om att de sitter inne med insideinformation om vilken byrå som blir Adidas nästa globala byrå.

De har även konsulterat bland annat Bosse Rönnberg och Björn Rietz för att få pitchråd.
Även läsarna av bloggen skickar kontinuerligt in tips och råd på idéer som de tror skulle väcka Adidas intresse.
– Nästa vecka hoppas vi på en reaktion från Adidas. Vi vet redan att väldigt många Adidas-anställda världen över följer bloggen.  Vi har både haft många och frekventa besök, säger Carl Unger.

Och om ni verkligen skulle bli inbjudna?

– Vi kommer förstås aldrig att bli inbjudna till en stor global pitch. Däremot kan det mycket väl vara så att vi skulle kunna lyckas ta fram en idé som fungerar på ett smalt område för Adidas.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.