Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 13 Juni 2014, 08:49
Den välkända Hemglass-melodin väcker blandade känslor runtom i Sverige. I en ny kampanj gör reklambyrån en förlängd och pampig version av den berömda slingan.
Förutom glassen är Hemglass kända för sina ljusblå bilar vars välkända melodi hörs över hela kvarteret den besöker. När företaget gör sin första radiokampanj på många år är väljer de att fokusera på slingan – men i en förlängd version. Framtagen av reklambyrån Volt och Flickorna Larsson.
Melodin är framförd som ingen tidigare har hört den förut. Spotarna ska spegla känslan som väcks hos barnen när melodin spelas i kvarteret, och samtidigt påminna de vuxna om barnens upplevelse när Hemglassbilen kommer.
Först lät arbetsgruppen kompositören Nils-Petter Ankarblom arrangera melodin för en symfoniorkester. Därefter far arbetsgruppen ner till Prag och spelade in det nya arrangemanget med Czech National Symphony Orchestra.
Tillbaka i Stockholm fick Adolf Fredriks gosskör lägga till det där lilla extra. Resultatet är en 60 sekunder lång tolkning av Hemglassmelodin med stråkar, slagverk, trä- och bleckblås, toppat med gosskören för att verkligen få fram det där stora. Arbetets gång har även dokumenterats i en making-of film som kommer ligga på deras hem- och Facebooksida samt på YouTube.
– Vi tror vi har lyckats göra den pampigaste glassbilsmelodin någonsin. Det blev både gåshud och en tår i ögat första gången jag hörde den, säger Ylva Lindblom på Hemglass i ett pressmeddelande.
Kampanjen tjuvstartade med 60-sekundersspotar under vecka 24 och går igång ordentligt under vecka 25 och nio veckor framåt i NRJ, Rockklassiker och Mix Megapol, då även med 25- och 15-sekundersvarianter.
Arbetsgrupp Hemglass:
Mikael Sahlsten, Affärschef
Ylva Lindblom, Marknad
Emelie Hönig, Marknad
Arbetsgrupp Volt:
Karl Andersson och Lina Brunzell – Art Directors
Petter Nylind och Katja Janford – Copywriters
Louise Wallgren – Operativ Projektledare
Magnus Tengzelius - Projektledare