Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Volts vd: "Det är samma idé, ingen tvekan"

Publicerad: 1 Juli 2014, 09:55

Volt är aktuellt med en sommarkampanj för Rydbergs potatissallad. Problemet är bara att kampanjen är närmast identisk med "Fresh Summer"-kampanjen för Calgary Farmers Market år 2010. Nu kastar Volts vd Henrik Stampe in handduken.


Ämnen i artikeln:

VoltHenrik Stampe

"Det är samma idé. Ingen tvekan om det. Kan bara beklaga", skriver han till Resumé.

"Avskalad kampanj säljer somrig potatissallad".

Så beskriver Volt sin kampanj för Rydbergs nya potatissallad med yoghurt. Kampanjen består av en hel familj som är skalad så att samtliga familjemedlemmar är redo för beachen – Rydbergs-kampanjen inleddes vecka 25 och går över hela landet i print, på utomhustavlor och på Facebook.

Volt har också lanserat Photatogram, vilket är en fotoapp där man kan "hänga med potatisfamiljen" och placera flera Photatoes på dina bilder alternativ klä dig i någon av deras "läckra badkläder".

Nu finns det bara ett stort problem.

Kampanjidén är närmast identisk med en Kanada-byrån Wax Partnerships kampanj från 2010 för Calgary Farmers Market.

Då Resumé kontaktar honom första gången uppger han att han inte känner till hur utvecklingen har gått till och hur idén har kommit fram.

Han menar också att det inte är någon kreatör som vill göra en medveten ripoff, att det finns sju miljarder människor i världen och att de flesta tankar redan är tänkta samt att allt är transparent idag.

Då Resumé ber honom jämföra kampanjerna återkommer han efter en stund.

Han kastar då in handduken och medger att kampanjerna är identiska.
"Det är samma idé. Ingen tvekan om det. Kan bara beklaga.", skriver Henrik Stampe till Resumé.

Karl-Johan Byttner


Ämnen i artikeln:

VoltHenrik Stampe

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.