Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Volvo greppar allt

Publicerad: 12 mars 2008, 08:32

I oktober 2007 släppte Volvo Personbilar en kampanj på temat ”Ett litet steg i rätt riktning”. Då låg fokus på miljön. Nu kommer nästa steg – kampanjen som ska lyfta försäljningen av företagets sommardäck. Konceptet lyder ”Rätt däck ger bättre grepp”.


Bild på en av gerilla-aktiviteterna.

Liksom tidigare är det reklambyrån Stendahls, som samarbetat med Volvos servicemarknad under ett flertal år, som tagit fram kampanjen. I kampanjen väljer Volvo att lyfta fram dess innersta väsen – säkerheten. Målet är att visa att bilarna har ett fantastiskt väggrepp.

– Sist arbetade vi med miljön som är ett av Volvos kärnvärden. Nu tog vi ett samlat grepp om ytterligare ett av Volvos kärnvärden, nämligen säkerheten. Tv-kampanjen sätter storyn för hela kampanjen. Man ser en man som kör runt i ett garage och letar parkeringsplats. När han ser ut att nästan ge upp får han en idé och i nästa scen får man se hur han har parkerat på väggen. Allt för att han har rätt däck med rätt väggrepp, säger Marie Wümer, projektledare på Stendahls.

Kampanjen, som startar denna vecka, kommer att gå rikstäckande. Huvudmedia är tv. Reklamfilmen, som är regisserad av Andreas Tibblin på Flodellfilm, kommer att sändas i TV4, TV4 Plus, TV3, Kanal 5, Discovery och Eurosport. Detta backas även upp av stortavlor, annonser och aktiviteter på webben.
– Kärnan i kampanjen kommer att synas under cirka fyra veckor. Därefter fortsätter den i en del media ytterligare ett tag, säger Marie Wümer.

Hur ser budgeten ut?
– Utan att avslöja någon siffra kan jag säga så här. Under de senaste två åren har vi fått en betydligt högre mediebudget och ökade möjligheter att gå i tv. Budgeten har i stort sett ökat med detsamma som en tv-kampanj. Att Volvo valt att gå i tv har gett oss enormt mycket fler möjligheter att nå ut och berätta hur duktiga Volvo är. Tv ger en helt annan attitydpåverkan, säger Marie Wümer.

Stendahls gör två tunga kampanjer per år åt Volvo servicemarknad. En inför byte till sommardäck och en inför vintern. Däremellan gör de även en del mindre imagekampanjer.

Volvo Personbilar Sverige

Uppdragsgivare: Fredrik Olsson
Byrå: Stendahls
Arbetsgrupp: Marie Wümer projektledare, Oscar Plasidius ad, Annika Derner copy, Moa Wallenius produktionsledning, Nicklas Gottrup ad, Johan Bloch copy, Bo Brunosson copy, Christer Hedberg projektledare web, Mattias Östin webbdesigner
Produktionsbolag: Flodellfilm
Regissör: Andreas Tibblin
Producent: Tobias Reiner, Sandra Sohlman

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.