Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Volvo i jättekampanj

Publicerad: 16 Oktober 2008, 13:39

Imorgon, fredag, släpper Volvo Personbilar Sverige en massiv kampanj för att lansera sina nya bränslesnåla bilar. Bakom kampanjen står som vanligt företagets reklambyrå Forsman & Bodenfors.


Annons från kampanjen.

Volvo genomför en omfattande marknadsföringskampanj för de nya DRIVe-bilarna. Kampanjen kommer att synas som annonsering i tryckt media, stortavlor, på webben och på Abribus.
– Egentligen kör vi allt man kan göra inom marknadsföring utom tv. Det hade vi inte råd med den här gången, säger Bo Larsen, presschef på Volvo Personbilar Sverige.

DRIVe är enligt Volvo ett samlingsbegrepp för en ny form av mycket snåla dieseldrivna bilar. Bilmodellen hade världspremiär på den internationella bilutställningen i Paris i början på oktober. När de nu släpps på den svenska marknaden satsar Volvo stora summor på att få igång försäljningen.

– Vi känner ett stort behov av att marknadsföra de här mycket snåla bilarna som så många i den allmänna debatten ropat efter. Nu visar vi att påståenden som att ”Volvo bygger bara bilar som är stora och törstiga” inte håller, säger Thomas Andersson, vd för Volvo Personbilar Sverige, i en kommentar.

Kampanjen smygstartar imorgon fredag i Göteborgs-Posten. Sedan går den rikstäckande från och med nästa vecka.
– Sedan drar vi igång på stortavlor från vecka 45, säger Anders Bothén, projektledare på Forsman & Bodenfors.

Skärmdump från sajten.

Kampanjen startar i Sverige men Bothén utesluter inte att den kommer att följas upp i andra länder och i annan media senare.
– Sverige är först ut i Norden med att lansera bilen så vi kör igång här men sedan får vi se. Jag utesluter heller inte att vi eventuellt kommer att gå i tv senare. Nu tillät inte budgeten det.

Hur skulle du beskriva kampanjen?
– Det här är en väldigt viktig kampanj där Volvo verkligen gör ett statement. Volvo C30 och V50 är bäst i sina segment när det gäller koldioxidutsläpp. Ambitionen har varit att vara stolt men ödmjuk och positiv men framtidstro, säger Anders Bothén.

Volvo Personbilar Sverige

Byrå: Forsman & Bodenfors
Arbetsgrupp: Anders Bothén projektledare, Johan Eghammer, Mikko Timmonen ad, Jacob Nelson copy, Victor Larsson grafisk designer, Emelie Gustafsson planner, Anna Levegård, Deji Odulate produktionsledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.