Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Volvo lanserar Swedish House Mafias film globalt

Publicerad: 21 maj 2013, 08:09

Skärmdump från "Leave the World Behind You"

Över 700 000 visningar på Youtube och stor uppmärksamhet i media, borgar för succé när Volvo nu lanserar sin Swedish House Mafia-film globalt.


Ämnen i artikeln:

VolvoSwedish House Mafia

– Det har blivit en allmän snackis och sedan har spridningen tagit fart. Och det är ju det som är meningen när man gör en sådan här film — att den ska få stor spridning, säger Per Carleö, Marketing Manager på Volvo Personbilar Sverige.

Den här veckan lanseras filmen globalt i samarbete med Youtube ochskivbolag med promotionspelningar och framträdanden, allt för att sälja in nya Volvo XC60.

– Vi valde att jobba med Swedish House Maffia för att de har en stark svensk koppling, säger Per Carleö. De är svenskar och de känner väldigt starkt för svenska varumärken, som oss och Absolut. Vi valde också att inte skapa en house-låt. Det är en nedtonad låt som visar killarna i andra miljöer än vad vi är vana att se dem i.

Att rätt musik är viktigt för marknadsföringen har varit känt länge. När Saab 2007 lanserade 9-3 med låten "Release me" av popgruppen Oh Laura, ökade försäljningen av så väl bil som låt.

– Vi jobbade med Mado Diao tidigare i år och jag tror nog att det var vårt sammarbete som gav dem en försäljnings-etta med "Strövtåg i hembygden", säger Per Carleö. Det händer något när man skapar kommunikation med musik. Något utöver själva säljet. Och vi kommer att satsa mycket på musik framgent.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

VolvoSwedish House Mafia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.