Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Volvo om reklamkritiken mot Zlatan: "Han har gjort lite jämfört med andra stjärnor"

Publicerad: 27 Juni 2016, 11:31

Många har fått gåshud av Zlatan Ibrahimovic känslosamma avsked, där han lämnar sista matchen med landslaget och kör med sin familj en Volvo till Rosengård. Men alla är inte lika imponerade.


Ämnen i artikeln:

VolvoZlatan IbrahimovicPer Carleö

"Hur många har Zlatan dansandes runt sin marketingpipa?" undrar en person på Twitter. "Känslan av att Zlatan inte längre prioriterar det sportsliga utan biznizen blir allt påtagligare" skriver en annan. En tredje menar att "Zlatan sålde sitt avsked till sponsorer och Volvo köpte reklamplatsen. Där kan man snacka om den moderna fotbollen."

Kritiken om att Sveriges fotbollsgud förvandlats till en levande annonspelare (som Sara Martinsson uttryckte det i en DN-krönika) är inte ny. Men den har auktaliserats i och med att hans, som många uppfattar det, kapitaliserande på sin egen livssaga dras till sin spets i och med att han gör kommersiellt jippo av sitt eget avsked i landslaget.

Per Carleö, marknadsdirektör på Volvo Car Sverige, tycker inte att Zlatans agerande är något märkvärdigt i sammanhanget.
– I hans tidigare delar av karriären har han knappt gjort några samarbeten med varumärken alls. I slutet har han gjort ett fåtal, stora, samarbeten med oss och Vitamin Well, samt lanserat ett eget klädmärke. Jämfört med andra idrottsstjärnor på samma nivå så är det väldigt lite, säger han.

Volvo spelade in filmen om Zlatans avsked redan innan beslutet blev officiellt.
– Det var självklart att han skulle sluta en dag – och alla som älskar honom och fotboll vet att det skulle bli en sorglig sådan. Men det vara bara Zlatan själv och hans familj som visste när det skulle ske.

Så ni visste inte när han skulle sluta?
– Nej. Men att han skulle sluta, någon dag, det visste vi nog alla. Vi har utformat projektet på ett sätt så att det funnits möjlighet att anpassa beroende på utkomst och tidpunkt. Guld i EM, medverkan i OS eller nästa mästerskap. Hade Sverige vunnit EM så hade vi kanske fått ändra lite i fansens reaktioner, men inte i grundstoryn.

Vissa menar att Volvo köpt Zlatans avsked.
– Jag håller inte med. Det här är en hyllning till en av de största idrottsstjärnor vi har haft i Sverige. Det är ett samarbete precis som i de tidigare kampanjerna, där vi jobbar ihop för att lyfta fram vem Zlatan är och vad Volvo är –  och likheterna som finns däremellan.

Hur ser du på att han använder sin familj i marknadsföringssyfte?
– Det är Zlatans val. Han vill precis som vi visa vem han är på sidan av planen, och han är en familjefar. Det passar väl in i Volvo som representerar starka familjevärderingar.

Filmen slår enligt Per Carleö "allt Volvo någonsin varit närheten av", med 6,5 miljoner visningar på Youtube och 80 000 delningar på Facebook efter ett dygn.
– Vi är väldigt stolta och rörda över alla positiva känslor och kommentarer, säger han.

Mårten Färlin


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev