Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Volvo ska bli lika enkel att använda som en iPad”

Publicerad: 7 mars 2011, 08:43

Volvo personvagnar är färdig med sin stora varumärkesgenomgång. Nu måste Volvo bli enklare, säkrare och lyxigare. Och lika lättbegriplig som en iPad.


Ämnen i artikeln:

Volvo

Stefan Jacoby.

När Stefan Jacoby tillträdde som Volvos nye vd förra sommaren stod varumärkesgenomgång högt på hans lista.
– Olyckligtvis måste jag ha fått 20 00 olika åsikter om vad Volvo står för. Det visade var problemet låg, säger Jacoby till AdAge.

Varumärkesgenomgången genomfördes av nya Team Volvo, en dedikerad byrå uppbyggd av folk från Arnold Euro RSCG, med kontor i Amsterdam. Som extern konsult tog man in Richard Monturo från byrån La Communidad. I februari i år blev han utsedd till Volvos globale marknadschef.

Nu är genomgången färdig.

Stefan Jacoby säger att Volvo måste tillbaka till sina rötter och bli ledande på säkerhet igen. Volvo ska inte bara vara krocksäker utan ska även bygga in säkerheten i bilens elektronik och kommunikation.
– Min 18-månaders son kan navigera med en iPad. Jag tycker att Volvo ska och kan bli en föregångare som är lika enkel att använda. Det leder i sin tur till en ny slags säkerhet.

Volvo har länge försökt att parkera bland de tyska lyxbilarna men aldrig riktigt lyckats. Men Jacobys ambition göra Volvo till ett globalt lyxvarumärke.
– Vi ska hålla oss till sann skandinavisk estetik när det gäller färg, material och design. Och det kommer även speglas i vår kommunikation.

Volvos vd är inte nöjd med marknadskommunikationen från företaget. Men han tror inte att det blir byte av reklambyråer.
– Resultatet blir inte bättre än briefen och våra byråer har inte haft några bra varumärkesbriefer att jobba utifrån sedan en tid tillbaka.

Stefan Jacoby kommer närmast från Volkswagen där han jobbade med det globala konceptet Das Auto. Han tror inte att Volvo ska ha ett globalt koncept eller tagline.
– Jag tror det räcker med att säga Volvo. Det blir mer effektivt än att försöka vara komplicerad med olika taglines för olika länder eller ha en global som man bara kan hoppas att den fungerar.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volvo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.