Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Volvo-spel över miljonen – utan marknadsföring

Publicerad: 27 november 2012, 15:41

Gustaf Rydelius, pr- och onlinespecialist på Volvo.

Volvos spel-app Transporters har laddats ner över en miljon gånger i veckan. Detta trots att Volvo, enligt de själva, inte har lagt en enda krona på marknadsföring eller spridning.


Ämnen i artikeln:

Volvo

För en månad lanserade Volvo bilspeket "Transporters", som är  tillgängligt via en sida på Volvos sajt och som en app för både  smartphones och läsplattor.

Spelet går ut på att användaren får köra Volvos olika fordon samtidigt  som den undviker hinder och utför olika uppdrag. Man kan även spela mot  andra användare runt om i världen. Syftet med spelet är att illustrera  vad Volvo gör.

Nu visar sig det sig att spelet har blivit en stor succé. När denna  vecka är slut kommer man att ha nått över en miljon nedladdningar. Detta  trots att Volvo, enligt de själva, inte har lagt en enda krona på  marknadsföring eller spridning.

– Transporters visar att en riktigt bra idé har förmågan att spridas.  Men det krävs ett visst mått av mod och en bra byrå som både utmanar en  och som kan hantverket”, säger Gustaf Rydelius, pr- och onlinespecialist  på Volvo, till Resume.

Spelet är en del av Volvokoncernens nyhetssajt Global News och byrån som har gjort det heter Hello There.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Volvo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.