Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 7 februari 2013, 11:43
Richard Monturo, Volvo.
Foto: Pressbild.
Publicis sammanslagning av Digitas och LBi skapar en stor kundkrock mellan Volvo och GM. LBi riskerar nu att tappa sin storkund.
En stor kundkonflikt har uppstått i kölvattnet av sammanslagningen mellan Digitas och LBi, som Resumé rapporterade om i tisdags. Volvo Cars arbetar i dag med LBi, men möttes i veckan av nyheten att deras byrå slås ihop med Digitas, som har General Motors som storkund.
Volvos globala marknadsdirektör Richard Monturo är tydlig med att situationen är ohållbar:
– Vårt uppdrag (till LBi, reds. anm.) konkurrerar med Digitas uppdrag för GM, säger han till Adage.
Till tidningen säger han också att han, till sin stora förvåning, fick reda på beskedet genom att läsa artiklar på nätet. Inte genom sin egen byrå. Adage spekulerar därför i att Volvo kan tänkas gå ut i pitch för att hitta en ny digital samarbetspartner. GM är världens fjärde största annonsör och Publicis kommer därför med största sannolikhet se till att de stannar kvar hos sammanslagna DigitasLBi.
Volvo arbetar framförallt med LBi:s Göteborgskontor.
Fredrik Thambert