Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Volvo: ”Zlatan är som en extra person i arbetsgruppen”

Publicerad: 31 Maj 2016, 11:56

Zlatan Ibrahimovic under inspelningarna av den nya reklamfilmen.

Volvo Cars marknadsdirektör Per Carleö berättar om tankarna bakom storkampanjen, hur stjärnan är personligt involverad i varje steg av processen och påståendet att "Volvo var ett litet företag" innan de träffade Zlatan.


Ämnen i artikeln:

VolvoVolvo CarsReklamfilmZlatan IbrahimovicForsman & BodenforsPer Carleö

Igår kväll, i pausen mellan Sverige och Slovenien, hade Volvo Cars nya bombastiska reklamfilm premiär. Den tre minuter och tjugo sekunder långa berättelsen om Zlatan Ibrahimovics resa, och vikten av att gå sin egen väg, har varit en varit en stor snackis sedan dess. Resumé når Volvos marknadsdirektör Per Carleö på tisdagsförmiddagen.
– Hittills har mottagandet varit överväldigande positivt. Vi är uppe i tre miljoner visningar av huvudfilmen på våra olika plattformar sedan vi gick live klockan 20.15 igår. Sedan har det skrivits över hundra artiklar om kampanjen bara i Sverige, liksom bevakning i stora internationella medier, säger han och fortsätter:

– Men det handlar inte bara om kvantitet utan kvalitet: vilket budskap som kommer fram. Den här gången är det extremt positivt – det är svårt att hitta negativa kommentarer.

Något som folk har reagerat på är hur stor del av reklamfilmen som ägnas åt Zlatan Ibrahimovic kontra Volvo. Det är först mot slutet som den nya bilen exponeras på allvar. Men enligt Per Carleö är inte det något dåligt.
– Den typen av kommentarer tycker jag är positiva. När vi gör en lång film är det inte i första hand bilreklam vi gör. Vi försöker kommunicera på ett annat sätt och berätta en historia om likheterna mellan Zlatans och Volvos utveckling. Sedan klipper vi så klart ner det till kortare filmer med mer bil i, säger han.

Andra har klagat över Zlatans ökande exponering i kommersiella sammanhang. Hur ser du på det?
– Man ska sätta det i relation till vad andra superstjärnor på den nivån gör, som Ronaldo och Messi. De gör extremt mycket mer. Det som är unikt för Zlatan är att han tidigare inte gjort mycket alls utan fokuserat på fotbollen. Vi upplever att han väljer vilka han vill samarbeta med och vi är glada över att vara en av de partners han gör det med, menar Per Carleö.

Hur initierades samarbetet till den här kampanjen?
– Vi har en väldigt fin relation sedan den första kampanjen vi gjorde i ihop, och sedan dess har vi hållit i vårt samarbete. Han har åkt Volvo i väldigt många år så vårt samarbete känns väldigt äkta. Han testar alla våra bilar och tycker de är fantastiska. Dessutom kommer han med mycket synpunkter, råd och åsikter i våra gemensamma projekt.

Inför att nya V90 lanserades pratade bilmärket med fotbollsstjärnan om hur nästa kapitel skulle skrivas.
– Vi visste att det var mycket på gång i hans liv, och att EM är på väg. Det finns en viktig symbolik i vad han har gjort och hur han har tänkt annorlunda. Vi tycker på riktigt att vi har gjort en liknande resa; att gå tillbaka till sin kärna och göra det man gör ännu bättre. Vi på Volvo har varit igenom tuffa tider tidigare, men aldrig slutat kämpa. Den berättelsen delar vi med Zlatan.

Den nya bilmodellen ersätter Volvos storsäljare, tillika Sveriges mest sålda bil, Volvo V70. Att lyckas med lanseringen är därför extremt viktigt för bilmärkets fortsatta framgång.
– V90 markerar en viktig brytpunkt och del av vår transformation i vårt företag. Det kändes rätt att samarbeta igen inför den här kampanjen. Det är tronföljaren till bilen han gjorde reklam för förra gången (XC70). Och samtidigt händer det mycket i hans liv.

Kampanjen har av naturliga skäl ett EM-tema och lanserades i hela Europa samtidigt.
– Det är lika mycket en lanseringskampanj som en varumärkeskampanj för Volvo.

Vilka är de viktigaste målgrupperna?
– Det är de som står i begrepp att köpa en bil i den här klassen. Men vi talar även med de som påverkar de som ska köpa bilen. Zlatan har ett brett appeal i många målgrupper.

I en intervju med Scandinavian Traveler, som släpps i dag, säger Zlatan Ibrahimovic att "Volvo var ett litet företag innan de träffade mig". Per Carleö delar inte riktigt den uppfattningen.
– Vi har gjort en transformationsresa som innehåller väldigt många olika delar, och Zlatan är en del av den. Den förra kampanjen var en milstolpe i vår kommunikation, så all credd till den och det Zlatan gjorde då. Samtidigt har vi har en investeringsplan på 75 miljarder kronor och bygger fabriker i Sverige, Kina och USA för att kunna relansera hela vårt modellprogram de kommande åren.

Kan man svara på hur många bilar ni hoppas på att sälja med den här kampanjen?
– Vi vet vad våra försäljningsmål är, men dem kan jag inte uttala mig om. Vi får återkomma om försäljningsresultat längre fram.

Då reklamfilmen är döpt till "Prologue" är det förstås inte en särskilt långsökt tanke att Volvo kommer spinna vidare med nya Zlatan-filmer framöver. Ytterligare stöd för den tesen är att han tidigare i våras skymtades i Rosengård för att spela in (gårdagens film är inspelad i Paris). Per Carleö svarar svävande på frågan om det kommer en fortsättning.
– Vi har alltid en fortsättning på det vi gör. Det är en del av en resa. Den här kampanjen har bara startat, så det kommer att dyka upp mycket mer Volvo och Zlatan den kommande tiden.

I en kommentar till filmen säger Zlatan att "Förra kampanjen vi gjorde var bra, men den här gången är den Made By Zlatan".

Hur stort inflytande har han över utformningen?
– Han gör ingenting halvdant eller halvhjärtat utan går in till 100 procent. Så även den här gången. Han är del i varenda steg och engagerar sig allt från story till bilder, hur det ska komma ut, och även en del i musik och annat. Det är väldigt kul för det visar att engagemanget är äkta.

Hur tar det sig till uttryck?
– Det blir nästan en extra person i arbetsgruppen. Han är inte en person som kommer in och gör en roll. Han är med hela tiden i den kreativa utvecklingen och avsätter tid för att vara med i alla steg. Folk som kommer in utifrån och tittar på projektet utifrån blir chockade över hur mycket tid och engagemang han lägger ned.

Volvo Cars byrå är Forsman & Bodenfors. Filmen är producerad av Indio och regissör är Adam Berg som tidigare bland annat har gjort Swedish House Mafia-kampanjen för bilmärket.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev