Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag19.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Volvos reklambyrå läggs ned

Publicerad: 9 december 2011, 07:18

Volvo lägger ned Team Volvo i Amsterdam. Nästa år tar Arnold Worldwide över som global reklambyrå.


I och med förändringen innebär det att Volvo frångår modellen där medarbetare från en eller flera byråer samlas till en dedikerad byrå. En modell som blivit vanligare bland biltillverkare de senaste åren. Ford har Team Detroit, Mazda Team Mazda och Lexus Team One.
Team Volvo, med kontor i Amsterdam, har folk från Arnold Worldwide, Euro RSCG 4D och SapientNitro på kontoret. Teamet har letts av Jorian Murray som tidigare jobbat på DDB London.
I USA har dock Bostombaserade Arnold skött Volvos reklam och i Australien har SapientNitro varit byrå.
Under ledning av chefen Stefan Jacoby och de kinesiska ägarna försöker Volvo förflytta sitt varumärke från det trygga och säkra till det designade och exklusiva. Det är den troliga förklaringen till att man lägger ned Team Volvo. Arnold
Worldwide blir nu global byrå, Euro RSCG 4D är kvar som global digital byrå och i Australien kvarstår SapientNitro som Volvos byrå.
Det globala arbetet kommer fortfarande utgå från Amsterdam, nu på Arnolds kontor, och Jorian Murray övergår till Arnold men fortsätter som huvudansvarig för Volvos varumärke.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.