Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Volvos superteam

Publicerad: 13 augusti 2010, 05:51

Senaste globala reklambyrån i Amsterdam: Team Volvo. Med folk från Arnold, Euro RSCG 4D och SapientNitro under samma byråtak och med uppdrag att göra reklam för Volvo.


Ämnen i artikeln:

Volvo

Ny byrån ska sätta hjulen i rullning hos Volvo

Volvo Personvagnar har nya kinesiska ägare och ny strategi för sina byrårelationer.

Senaste trenden bland biltillverkare är att bygga upp en egen inhousebyrå och plocka kreatörer från byrån som man har fast förbindelse med.

Ford har sitt Team Detroit, Lexus sitt Team One och Mazda har Team Mazda. Volvo, som inte vill skilja ut sig allt för mycket från mängden, har nu skapat Team Volvo.

Huvudkontoret hamnar i Amsterdam men Team Volvo ska även ha kontor i Boston och Kina. Till Amsterdam har man handplockat 30 medarbetare från de tre byråerna  Arnold, Euro RSCG 4D och SapientNitro.

Global chef blir Jorian Murray, tidigare chef på DDB London och som jobbat med Volkswagen i USA och då med bland annat Volvos nye vd Stefan Jacoby.

Det som skiljer Team Volvo från de andra bil-byråerna är att Volvo plockat in folk från olika byråer.

– Jag gillar lite hälsosam konkurrens, säger Sven de Smet, chef för global marknadskommunikation på Volvo till Advertising Age

Han förtydligar:

– Vi är ett svenskt varumärke och samarbete är rotat i vår kultur.

Team Detroit och Team One jobbar med andra varumärken men i dag finns det ingen plan på att Team Volvo ska jobba med någon annan än Volvo.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volvo

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.