Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

VR-satsning: Testa hur Volvon reagerar i mötet med en älg

Publicerad: 27 Februari 2018, 09:14

Foto: Volvo Cars / Kampanjbild

Många är ovana vid bilars nya säkerhetssystem. Därför lanserar nu Volvo cars en VR-kampanj där förarna får uppleva hur bilen beter sig i mötet med en älg eller andra svåra trafiksituationer.


Ämnen i artikeln:

HiQVolvo CarsReklam

Kundupplevelsen ska bli starkare i Volvo Cars nya satsning på VR. Köparen ska inte bara kunna testa Volvos nya säkerhetssystem i tuffa trafikhändelser utan även designa sin egen Volvo, kolla in interiören – eller, för den utländska kunden, kolla in Skandinavien.

Syftet är att förarna ska ges ökad förståelse för hur bilen reagerar vid olika situationer. Till exempel den tämligen nya autobroms som aktiveras vid skymd sikt i stadstrafik eller en automatisk undanmanöver vid ett möte med en älg.

Bakom kampanjen står HiQ.

– Vi visar något som inte har gått att visa tidigare, och vi hoppas att fler förstår värdet med säkerhetssystemen efter den här upplevelsen. Samtidigt så visar vi hur man kan använda VR inom industrin, att det inte bara är något spelbranschen håller på med. Det finns mängder av andra områden där VR verkligen tillför nytta, säger Patrik Sahlsten, vice vd på HiQ Göteborg i en kommentar.

VR-upplevelsen lanserades i samband med öppningen av Volvo Studio i Milano och kommer dessutom att finnas tillgänglig i vissa showrooms.

Förutom att förbättra kundupplevelsen ser man även samhällsförbättrande funktioner – som att rädda liv – i och med att förarna blir mer förberedda.

– Vad som är nytt och unikt är fördjupningen. VR-lösningen gör så att folk får komma väldigt nära en olycka och själv få uppleva hur bilen agerar när vissa saker pågår omkring den, säger Patrik Sahlsten.

Se casefilmen nedan.

Bakom kampanjen står HiQ

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

HiQVolvo CarsReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.