Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Vreden mot sexismen i branschen: ”Det är totalt mörker”

Publicerad: 3 November 2017, 10:55

Johan Falk Folket, Camilla Nilsson FEW och Håkan Karlsvärd Ingo.

Med anledning av #metoo-kampanjen och kvinnors erfarenheter av sexuella trakasserier i reklambranschen ber Resumé byråcheferna att berätta hur de arbetar för att motverka sexuella trakasserier. Sist ut är Folket Sthlm, FEW, Ingo och House of Radon.


Ämnen i artikeln:

Reklambyråer#MeTooReklam

Med anledning av #metoo-kampanjen samlade Resumé i förra veckan berättelser från den svenska kommunikationsbranschen där våra läsare uppmanades att dela med sig av sina upplevelser av sexism på arbetsplatsen.

Under förra veckan tog vi del av många starka historier och erfarenheter av problemet. Vi tänker fortsätta att granska sexismen i vår del av näringslivet. Dela gärna med er av dina upplevelser.

Har du varit utsatt?: dela med dig av din historia här.

LÄS MER: Kvinnor i reklambranschen vittnar om utrbredd sexism

I veckan skickade Resumé ut en enkät till 30 av Sveriges största reklambyråer. Här får bolagens vd:ar eller HR-chefer svara på hur byråerna arbetar med att förebygga sexuella trakasserier och hur de ser på sitt ansvar när övergrepp förekommer på arbetsplatsen. I länkarna nedan kan du läsa de tidigare svaren från byråcheferna:

LÄS MER: Så påverkar #metoo arbetet mot sexuella trakasserier

LÄS MER: Byråchefen – "Vi har rannsakat oss själva"

LÄS MER: "Ledare har ett särskilt stort ansvar"

LÄS MER: "Vi ska ju vara en modern bransch – hur kan det hända?"

LÄS MER: Så arbetar byråcheferna mot sexism efter #metoo



Camilla Nilsson, HR-chef FEW

– Sexuella övergrepp och trakasserier är alltid oacceptabelt. Vi blir otroligt upprörda och ledsna över att läsa berättelserna i Resumés artikel.

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– Vår företagskultur accepterar absolut inte sexuella trakasserier. Vi uppmuntrar varje person ta sitt ansvar och själv säga till personen direkt om de upplever att någon går över gränsen. Vi uppmanar också till att alltid agera och prata med sin chef eller HR om det finns misstanke kring eller uppfattning om att någon typ av kränkande särbehandling eller trakasserier har skett. Vi belyser också att den egenupplevda känslan/upplevelsen av att ett övertramp skett räcker för att lyfta en händelse oavsett vad någon annan anser.

Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Vi har en handlingsplan för kränkande särbehandling och trakasserier på FEW som innefattar hur du agerar om du upplever att du blivit kränkt/utsatt samt hur du som chef agerar om du misstänker/uppfattar signaler kring att något hänt. I planen finns också information om vilka vidare åtgärder som ska tas i ärendet.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
Vi kommer att fortsätta vårt arbete på samma sätt men självklart har debatten gjort att dessa frågor lyfts lite extra vilket är jättebra. Ju mer vi kan agera förebyggande och ha en öppen dialog kring ämnet desto bättre.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Debatten kring detta har naturligtvis pågått även hos FEW under de senaste veckorna och den kommer att fortsätta framöver.

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– I vår handlingsplan finns tydlig information till våra chefer kring deras ansvar i samband med eventuell misstanke eller uppfattning av signaler av kränkande särbehandling och trakasserier.

Håkan Karlsvärd, vd på Ingo

Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Vi reagerar med bestörtning på det som kommer fram i samband med #metoo. Man blir arg. Detta är ett gigantiskt problem som finns överallt i näringslivet och det hade varit naivt att tro att kommunikationsbranschen är förskonade. Det är sorgligt att behöva konstatera att detta händer men samtidigt oerhört bra att diskussionen har startat.

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– Vi gör vårt bästa för att skapa ett sunt arbetsklimat som bygger på respekt av varandra, där bland annat jämlikhet är väldigt viktigt. På INGO har vi en jämn fördelning av män o kvinnor i alla skrå, så även på chefsnivå och i ledningsgruppen. Det är resultatet av ett målmedvetet arbete. Detta tror vi är det bästa sättet att skapa en miljö där alla ser varandra som jämlikar och att man uppskattas och får respekt för sin kompetens. Det är ett bra sätt att hålla ”grabbig” attityd och jargong borta.

– Samtidigt är vi ägda av WPP som har ett väl utvecklat program för hur vi ska jobba och vara mot varandra. WPP Code of Conduct måste läsas, förstås och skrivas under av alla våra anställda. Det belyser sexuella trakasserier, diskriminering och alla former av maktmissbruk. Den fastställer också hur vi samarbetar med uppdragsgivare och att den kommunikation som vi gör inte är diskriminerande, trakasserande eller kränkande.

Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Vi uppmanar våra anställda att först o främst prata med sin närmsta chef. Vi har också ett utnämnt Skyddsombud dit man kan vända sig. Inom WPP finns även ett telefonnummer som man kan ringa anonymt om man blivit utsatt eller sett någon bli utsatt för någon form av trakasseri. Det heter ”Right to speak” och vi uppmanar våra anställda att använda numret om de har råkat ut för något otillbörligt. WPP har sedan ett HR-team som tar över vid allvarliga övertramp. Men förutom det har vi ingen detaljerad intern plan, men vi borde kanske ha det.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Den senaste tidens debatt har blivit en brutal ögonöppnare. Det finns säkert något vi kan göra bättre eller vara tydligare med. Det är viktigt att göra diskussionen öppen och ingjuta mod för att utsatta ska våga ta upp händelserna Vi kommer att se över detta och se om det är något vi kan göra annorlunda.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Det har diskuterats informellt överallt på byrån. Samtliga anställda har dessutom påmints om byråns nolltolerans för alla former av trakasserier och hur de kan agera om detta uppstår.

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Först och främst är det allas ansvar att se till att det finns ett friskt arbetsklimat på byrån. Men självklart är de upp till chefer att föregå med gott exempel, vara uppmärksamma och tillsammans med ledningen agera omedelbart om det dyker upp problem.

Johan Falk, vd på Folket

Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Berättelserna är givetvis upprörande, det är väl dock tyvärr inte förvånande att den typ av oönskat maktbeteende som de beskriver existerar även i vår bransch.

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– Vi jobbar kontinuerligt med kulturen i vårt företag och markerar från ledning och chefer att alla typer av ageranden eller uttalanden som på ett eller annat sätt skulle kunna uppfattas kränkande av någon annan inte är acceptabla.

Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Ja.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Nej, beteendet är lika oönskvärt hos oss nu som det var innan debatten.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Inte mer än att man kommenterat kändisavslöjanden.

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Hela ansvaret för att reda ut händelseförlopp och reaktioner. Även stort ansvar att styra om beteenden och markera att de inte är accepterade.

Amanda Nordlöw, partner House of  Radon

Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier?
– Det gör vi genom att bygga in total respekt och snällhet i vår i kultur. Det finns sammanhang och kommunikationskanaler där endast icke-män träffas och pratar med varandra.

Har ni en åtgärdsplan för den här typen av händelser?
– Vi har total nolltolerans mot all form av respektlöst beteende. Uppkommer något diskuteras det direkt i vår ledningsgrupp och vi agerar utifrån det. Fram till nu har närmaste chef varit den man vänder sig till,  men i samband med #metoo har vi beslutat att även utse en neutral person i företaget som alla vet man kan prata med och ta sådana här frågor vidare tillsammans med.

Med anledning av #metoo-debatten har ni övervägt att ändra ert sätt att arbeta med de här frågorna?
– Vi har länge jobbat med att bygga in en ömsesidig respekt och genusmedvetenhet i vår företagskultur, men jag tror #metoo-debatten har fått alla att fundera ett varv extra. Hos oss pågår just nu en diskussion om hur vi skulle kunna ta vårt jämställdhetsarbete en nivå till internt, men även i kommunikationen vi skapar. Det viktigaste är att se den typen av kränkningar som framkommer i och med #meetoo i kontext av mer slentreanmässiga och till synes harmlösa tecken på ojämställdhet och sexism. Endast så kan vi förändra attityderna i grunden och förebygga grövre kränkningar på sikt. Det räcker inte att ha nolltolerans mot sexuella kränkningar. vi behöver ha nolltolerans mot dålig ojämställdhet. Där ligger vår största utmaning.

Hur mycket har ni pratat om de här frågorna på byrån under de senaste veckorna?
– Mycket. Det är ju det fina med  #metoo, att det skapas en diskussion både i informella sammanhang och i ledningsgrupper.

Vad har chefer med personalansvar för ansvar när de här problemen uppstår?
– Till att börja med har alla ett ansvar. Att säga nej, att rapportera och att agera. Det förväntar vi oss av alla här på Radon. Men rent strukturellt har avdelningschefer ett direkt ansvar att vara lyhörda, öppna och alltid rapportera till oss som ledningsgrupp för att se till att saker aldrig sopas under mattan.

Hur reagerar ni på berättelserna kring sexuella övergrepp och sexism i Resumés artikel?
– Det är totalt mörker, men samtidigt föga förvånande att vår branch är lika drabbad som andra. Sexistiska strukturer genomsyrar hela samhället och gör sig inte minst påmind i sammanhang där traditionella makthierarkier råder och det finns en överrepresentation av män på maktpositioner.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklambyråer#MeTooReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.