Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Wasa vinner prestigepris med Ingo

Publicerad: 19 september 2013, 11:50

Wasa har som enda svenska varumärke belönats i tävlingen Euro Effies, vilken mäter bevisad effekt över flera nationsgränser. Wasa vinner ett silver ihop med Ingo för kampanjen ”Upptäck en ny smak från Wasa”.


Ämnen i artikeln:

Ingo

Wasa-kampanjen gick i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland under förra året.

–  Vi är väldigt stolta över detta silver, säger Carlo Mereghetti, Brand  Development & Innovation Director på Barilla (som äger Wasa) i en  kommentar.

Euro Effies drog igång 1996 för att belöna reklam som bygger varumärken över nationsgränser.

Kampanjen  ”Upptäck en ny smak från Wasa” lyckades inte bara öka bolagets  försäljning i samtliga länder, utan ledde även till en Return on  Marketing Investment, ROMI, på 270 procent.

– Att få detta erkännande  i en så pass tuff konkurrens med framgångsrika varumärken från hela  Europa är ett fantastiskt kvitto på vårt starka samarbete med Wasa och  vilken försäljningsframgång vår kampanj medfört, säger Thomas Weigle,  chefsstrateg på INGO i en kommentar.

Wasa fick pris i kategorin Fast Moving Consumer Goods, FMCG.

Vinnare i andra kategorier var exempelvis Wieden&Kennedy, DDB Tribal och Ogilvy&Mather.

Ingo fick även ta emot ett ytterligare pris då man ihop med Grey utsågs till ”Agency of the year”.

Wasa grundades 1919 i Sverige och har ingått i Barilla-koncernen sedan 1999.

Bolaget säljer knäckebröd och andra bageriprodukter i 40 länder.

Ingo är en byrå med två internationella nätverk i ryggen – Grey och Ogilvy & Mather.

Läs mer om tävlingen här.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Ingo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.