Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Wasabröd anklagas för plagiat

Publicerad: 12 Mars 2013, 13:27

Norkays "Sticky Fingers" och Ingos "Crispy Fingers"

Foto: Bilden är ett montage

(UPPDATERAD) Först lanserade Lekands Knäckebröd "Mellisboken" i samarbete med reklambyrån Norkay. I den ingick Ola Lauritzsons recept "Sticky Fingers". I månad senare drog Wasabröd igång sin digitala kampanj "Dagens Mellis" som innehöll knäckebrödsvarianten "Crispy Fingers" – med ett identiskt recept som konkurrenten.


Ämnen i artikeln:

LeksandsbrödIngo

Det var i början av januari som Leksands Knäckebröd släppte "Mellisboken" i samarbete med reklambyrån Norkay. Boken innehåller 17 recept från hälsogurun Ola Lauritzson. Ett av mellanmålsrecepten kallades "Sticky Fingers", med chokladöverdragna knäckebrödsbitar.

Den marknadsledande konkurrenten Wasabröd rullade ut en egen mellanmålskampanj en månad senare. I samband med kampanjen uppmärksammade Norkay att det dök upp ett identiskt recept som "Sticky Fingers" på Wasabröds Facebook-sida – "Crispy Fingers".

– Wasabröd är otroligt mycket större. Självklart är det kul att de inspireras av vårt arbete, men det här blir jäkligt märkligt. Att de använder "Mellis-begreppet" kan vara ett sammanträffande. Men "Crispy Fingers" och "Sticky Fingers" är så lika att de bara blir skrattretande. Enda skillnaden är att de har gjort en sämre plåtning, säger Marcus Hanser, vd på Norkay till Resumé.

Marcus Hanser har själv uppmärksammat Wasabröds följsamma metoder de senaste månaderna.

– Vi ser att den stora börjar följa den lilla. Jag förstår inte vad de håller på med. Det här är en kopia av konkurrenten. För mig är det helt obegripligt att marknadsledningen släpper igenom det. Samtidigt är det inte helt förvånande. Leksandsbröd ökade sina marknadsandelar med två procent under förra året. Det är mycket för att vara i livsmedelsbranschen.

Hur tänker ni gå vidare?
– Vi har tagit kontakt med en jurist som ser i fall de har gjort intrång i upphovsrätten. Vi håller på att informera Ola Lauritzon eftersom han står för receptet. Först efter samtal med honom kan vi bestämma i fall vi väljer att gå vidare eller inte. Min bedömning är att det sammantaget kan vara marknadsstörande.

Norkay är en byrå på sex personer med kontor i Falun. I arbetsgruppen för Leksandsbröd har fyra personer ingått, inklusive frilansaren Anna Romson.

UPPDATERAD: I den första versionen i tisdags uppgav Resumé felaktigt att Wasabröds reklambyrå Ingo låg bakom "Crispy Fingers". Resumé ber om ursäkt och rättar.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

LeksandsbrödIngo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.