Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Webb-tv slår igenom

Publicerad: 17 Februari 2010, 12:54

Nu har webb-tv slagit igenom reklammedium. 2009 sändes reklam för 50 miljoner kronor i webb-tv. – Det är ingen lekstuga längre, säger Magnus Anselm, vd för IRM.


Ämnen i artikeln:

Björn RietzMedieinvesteringarIRM

Institutet för reklaminvesteringar, IRM   konstaterar att webb-tv-reklam omsatte 50 miljoner ifjol. Det är en ökning med 77 procent jämfört med föregående år. Under fjärde kvartalet ökade investeringarna med hela 150 procent. Det innebär ett genombrott för webb-tv som reklammedium.

– I slutet av förra året kom webb-tv:s absoluta genombrott som reklammedium, hävdar Magnus Anshelm, vd på IRM.

Reklaminvesteringarna i webb-tv motsvarar endast 1 procent av investeringarna i vanlig tv-reklam, som omsätter 4,5 miljarder kronor, och av webbreklam, som omsätter 5 miljarder.

– Webb-tv är fortfarande ett litet medium, relativt sätt. Men det omsätter hälften av investeringarna i bioreklam, 102 miljoner, säger Magnus Anselm.

– Det är också ett hårt tryck på mediet. Det finns en större efterfrågan än utbudet.

Webb-tv ligger idag på samma nivå som mobiltelefonreklam, och det finns en del reklammedier som det rent av har gått om:

– Det har gått om text-tv. Text-tv är på väg ut som reklammedium, säger Magnus Anselm.

Orsaken till att det webb-tv slagit igenom nu är att mediet breddats från att bestå av enskilda klipp på Youtube och Aftonbladet.se till att omfatta flera kanaler och hela program.

– Tittandet på webb-tv är också mer framåtlutat och aktivt än vanligt tv-tittande. Om det är effektivare får väl annonsörernas egna undersökningar visa, säger Magnus Anselm.

Ulrika Fjällborg


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.