Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Webben bär frukt

Publicerad: 5 November 2010, 09:39

Sociala medier, med fokus på den egna webbplatsen har gjort att Brämhults har ökat kraftigt sedan 2006. I dag har man åtta värde­andelar av kategorin juice, utan en enda krona i traditionell marknadsföring. I denna vecka lanseras också en ny produkt, ”framtagen” av företagets kunder i tätt samarbete med reklambyrån Volontaire.


Ämnen i artikeln:

VolontaireBrämhults

truetrue2020-11-10T10:38

På Brämhults egen webbplats har budskapet uppdaterats ofta, för att knyta an till juicernas begränsade hållbarhet.

Bravo, God morgon, Tropicana. Arla, Skåne­mejerier, Coca-Cola. Aktörerna­ i juice­branschen är många och stora. En av de mind­re är Brämhults som med noll kronor i mediebudget har ökat penetrationen i åldersgruppen 15–29 med 30 procent och rankas högst i priskategorin av varumärkesundersökning­en Brilliant Brands, före iPhone och Nike. Med nytt kommunikationskoncept har man också tagit åtta värdeandelar av kategorin juice och i denna vecka lanseras en ny produkt som har burit frukt ur det nya arbetet.

För drygt ett år sedan valde Brämhults att satsa på ett nytt sätt att kommunicera, tillsammans med Volontaire där byrån fick ett helhets­ansvar för affärsmålen på års­basis. I det nya samarbetet är också reklamen summan av produkt, paketering, distribution, kommunikation och försäljning.

Navet i kommunikationen har varit den egna webbplatsen. Briefen till Volontaire var enkel: ”Besvara våra kunders kärlek.”
– Brämhults har alltid varit ett litet bolag, där vår produkt har varit kärnan i allt vi har gjort tidigare när vi har kommunicerat. Det har varit mycket smakprover ute i butiker med demonstrationer och mässbesök, där vi har mött våra kunder som har en stark kärlek till varumärket, säger marknadschefen Johan Kikas.

Före 2006 åkte Brämhults  egna lastbilar och lämnade varorna i butik, men med centraldistribution ökade marknadsandelarna.
– Det var mycket ”word of mouth”, och det är också det som vi har byggt vidare på, men i en modern tappning, där vi samkör ”verkligheten” och webben, säger Johan Kikas.

Det nya kommunikationskonceptet, med webbaserade lösningar i stället för tv eller print, togs fram tillsammans med Volontaire och har ­fokuserat starkt på produkternas färskhet.
– Bland annat har vi gjort om vår webbplats helt var 18:e dag, för att visa på att våra juicer har kort hållbarhet.

Bland årets aktiviteter kan nämnas ett eget pantsystem, cocktailguider tillsammans med kända bartendrar, gratis blodapelsinjuice till alla som blir blodgivare och sponsring av kulturföreningen Tropicana. Man har också blandat världens dyraste juice till kronprinsessbröllopet, köpt en ny fruktpress och åkt land och rike runt för att fråga 50 000 människor vilken juice de föredrar: äpple eller apelsin.

Den senaste aktiviteten resulterade i en ny produkt: nypressade ”äppelsiner”, där juicen innehåller det exakta resultatet i undersökningen (57,4 procent apelsin, 42,6 procent äpple) och säljs på Pressbyrån och 7-Eleven.
– Det här var lite av ett typexempel på hur vi jobbar, där vi interagerar och för in konsumenten i varumärket, säger Johan Kikas.

Idén till ”äppelsin” kom sig av att han en dag stod och demonstrerade i butik, när en kille kom fram, blandade äppeljuicen med apelsinjuice och svepte det.
– Jag testade blandningen, och det var faktiskt riktigt gott, så jag ringde till Calle (Unger, reds. anm.) på Volontaire och undrade om vi inte kunde spinna vidare på det, säger Johan Kikas.

Juicemarknaden är i dag en miljardmarknad, och har ­dominerats av jättar som Arla och Skånemejerier, där Bravo är marknadsledande.
– Det är en tuff marknad, där våra konkurrenter satsar massvis med pengar i medierna, vilket gör att vi måste bli bättre hela tiden.

Hur länge orkar ni jobba på det här sättet? Tar det inte väldigt mycket energi?
– Näe, i och med att vi jobbar på det sätt som vi gör har vi fått utväxling och tagit marknadsandelar. Om vi skulle börja lägga pengar i medier, skulle vi bara höras en eller två gånger på ett år, och våra konkurrenter skulle i slutändan överrösta oss. Med vår storlek måste vi vara mer innovativa, säger Johan Kikas.

Tero Marjamäki


Ämnen i artikeln:

VolontaireBrämhults

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.