Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Westander kniper miljonuppdrag

Publicerad: 3 Oktober 2008, 09:04

Westander har precis knutit till sig Skolforum, mässan som är Nordens största mötesplats för lärare . Enligt Sirpa Wahlberg Borgström, vd för Skolforum, rör det sig om ett miljonuppdrag.


Skolforum äger rum under vecka 44 på Stockholmsmässan. I år beräknas den locka cirka 20 000 besökare. Bakom evenemanget står Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Föreningen Svenska Läromedel och Sveriges Skolledarförbund.

Målet för Westander blir, förutom att få tidningar att skriva artiklar och tv och bevaka evenemanget, att försöka nå ut till alla de cirka 400 000 lärare som är anslutna till något av förbunden.
– Det här är deras mässa. Westander ska hjälpa oss med våra pr-aktiviteteter och se till att de lärare som inte har möjlighet att komma ändå får ta del av materialet, säger Sirpa Wahlberg Borgström.

Vad beräknar du att uppdraget är värt för Westander.
– Det är helt klart ett miljonuppdrag. Westander ska till en början jobba med mässan. Därefter kommer vi direkt efter den att göra en utvärdering för att se hur vi kan ta varumärket vidare under 2009. Jag ser det som ett långvarigt samarbete. Åtminstone ett treårigt.

Skolforum har under de senaste två åren jobbat med Infomedia. Efter sommaren kontaktade Sirpa Wahlberg Borgström pr-byrån Westander och bad om deras syn på hur man kunde utveckla varumärket.

Varför valde ni att byta?
– Jag såg hur Westander jobbade med Almedalsveckan och kontaktade dem. Efter att ha fått in deras syn på Skolforum och ställt det mot Infomedias syn på framtiden så föll det sig naturligt att välja Westander.

Vad gillade du specifikt?
– Jag tror att Westander jobbar mycket som ett stöd och det gillar jag. Vi kan verkligen det här och vill vara en del i pr-aktiviteten, säger Borgström.

På vilket sett hoppas ni få ut material?
– Vi vill synas i de flesta medier som lärare, ledare och skolchefer tar del av i sin vardag. Kunskapskanalen är ett bra verktyg. SVT kommer att vara på plats och spela in en hel del av våra seminarier som sedan kommer att sändas i Kunskapskanalen under vecka 44.   Sedan vill vi även synas genom artiklar i tidningar som till exempel Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter och i lärarnas tidningar.

Skolforum har jobbat mycket under det gångna året med att synas i media. Bland annat har de knutit till sig flera frilansande journalister som fått i uppdrag att skriva artiklar om Skolforums olika områden.

Har de fått skriva helt fritt eller varit hållna till vissa begränsningar?
– De har fått ett uppdrag att undersöka och beskriva verksamheten. Vi har inte sagt att de bara ska skriva positiva artiklar.

Har de skrivit något negativt?
– Jag hoppas att de har beskrivit verkligheten som den ser ut.

En del i Westanders jobb blir att erbjuda alla de 250 utställarna att få sina pressmeddelanden redigerade och distribuerade till utvalda journalister.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.