Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Wester får Platinaägg

Publicerad: 31 mars 2009, 09:11

Art Directorn Anders Wester, 54, har tilldelats årets Platinaägg och kliver därmed in i Platinaakademien.


Ämnen i artikeln:

Guldägget

Jobb av Anders Wester

Anders Wester får priset för att han starkt har bidragit till att höja reklamens kvalitet i Sverige. I motiveringen skriver arrangörerna att Wester är en man som både flyttar gränser och är mångfacetterad.

Platinaägget tilldelas människor som med begåvning och personlighet har bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige.

Wester har under åren jobbat på bland annat Voice, Y&R London, Hall & Cederquist, HCYR, Arbmans och Ted Bates.

Se Westers portfolio

Läs hela motiveringen:

"När man gör en genomgång av svensk reklambranschs stora framgångar under de senaste trettio åren, är det ett namn som förvånar lika ofta som det dyker upp. Anders Wester.
Förvånar därför att de belönade kampanjer som bär hans namn inte bara flyttat gränser och är minnesvärda på flera vis, utan för att han är så mångfacetterad i sina uttryck.

Ena stunden en folkligt burlesk reklamare som i jobben för Norsk Hydro med humorn som verktyg lärde svenskarna att norsk oljeutvinning var att ta på allvar.
Eller som Expressens envetna geting vilken Anders med hjälp av copywritern Jan Switz' snärtiga penna gav nytt liv och som svenska folket älskade.
Medan man andra gånger slås av häpnad över den banbrytande estetiken i de guldäggsvinnande årsredovisningarna för Proventus. Där Anders med illustratören Mats Gustavson gjorde årsredovisningen till något som kunde pryda inte bara skrivbord utan även coffee tables.

På samma sätt drabbas betraktaren av Judiska Teaterns gestaltning i form av affischer, program och böcker av en förundran över pricksäkerheten i tonläget. Formgivaren Anders Wester visar att han har gehör för det som hör kulturen till.
Eller som när Sverige fick en nytt jeansmärke i början av 80-talet. Svenska jeans hade vi sett tidigare, men aldrig någon svensk jeansreklam som gjorde konsumenten till hjälte och modell. Chosefritt, enkelt, elegant och svartvitt genom fotografen Walther Hirschs kameralins. Ett helt nytt tilltalssätt för svensk modereklam, tyckte vi när Dobbers venska jeans presenterades med dokumentär prägel; trovärdig och äkta, samtidigt som den bjöd in betraktaren.

Från de svenska kassettbanden Tracks till Ericsson Mobile Phones har Anders Wester hjälpt svenska företag att hitta sitt eget uttryck; ofta genom att finna deras sanna ursprung, eller själ som somliga föredrar att kalla det.

Han har bidragit till att ge legendariska byråer som Arbmans och Hall & Cederquist en ny dimension, som de hade det goda omdömet att välkomna.

Det är väl alldeles inihelvete självklart att Anders Wester ska ha en plats i PlatinaAkademin!"

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Guldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.