Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Whiskeymärke levererar icebreakers baserad på din Facebook

Publicerad: 31 Maj 2016, 09:19

Foto: Kampanjbild/Tullamore Dew

Tullamore Dew vill rädda svenskar från pinsamma tystnader med en "icebreaker-maskin" som blandar drinkar baserade på data från din Facebookprofil.


Ämnen i artikeln:

Edelman Deportivo

Mer än varannan svensk tycker att det lätt blir obekvämt och stelt i sociala sammanhang – och 9 av 10 tycker att det vore skönt att isen bryts emellanåt. Det framgår av en undersökning gjord av TNS/Sifo på uppdrag av William Grant & Sons som framställer Tullamore Dew. Och det är med den statistiken som bakgrund som whiskeyproducenten tillsammans med Stockholmsbyrån Edelman Deportivo lanserar sin nya kampanj: "The Icebreaker Machine".

Maskinen ifråga kan bland annat levera drinken "Eurovisionfeber – Chiapudding – Uber Pop – Kupolen Borlänge DEW" på is. Både drinkens innehåll samt namn baseras på data från din Facebookprofil, till exempel med hänsyn till ålder, födelseort, händelser och populärkultur. Drinken är en blandning av kategorierna musik, livsstil, relationer och geografi. Syftet är att ge folk något att prata om.
– Vi tror att svenskarna (för en gångs skull) kan inspireras av irländarna – där puben mer är som ett vardagsrum och samtalen flödar. Vi hoppas att vår icebreaker-maskin kan inspirera till oväntade och nya samtal i baren. Och givetvis bjuda på personliga och goda drinkar, säger Oscar J-T Holm, William Grant & Sons Nordic Marketing & Communication Manager i en kommentar.

Isbrytaren har tagits fram av uppfinnaren Andreas Hammar från Mekatronik i SVT.
– Maskinen är en konstnärlig gestaltning av händelseförloppet snarare än att bara vara en praktisk drinkautomat. En hommage till Professor Baltazar. En makalös apparat helt enkelt, säger han.

Ikväll tisdag lanseras maskinen på Hallwylska muséets innegård i Stockholm. Testa maskinen här.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Edelman Deportivo

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.