Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 31 maj 2016, 09:19
Foto: Kampanjbild/Tullamore Dew
Tullamore Dew vill rädda svenskar från pinsamma tystnader med en "icebreaker-maskin" som blandar drinkar baserade på data från din Facebookprofil.
Ämnen i artikeln:
EdelmanMer än varannan svensk tycker att det lätt blir obekvämt och stelt i sociala sammanhang – och 9 av 10 tycker att det vore skönt att isen bryts emellanåt. Det framgår av en undersökning gjord av TNS/Sifo på uppdrag av William Grant & Sons som framställer Tullamore Dew. Och det är med den statistiken som bakgrund som whiskeyproducenten tillsammans med Stockholmsbyrån Edelman Deportivo lanserar sin nya kampanj: "The Icebreaker Machine".
Maskinen ifråga kan bland annat levera drinken "Eurovisionfeber – Chiapudding – Uber Pop – Kupolen Borlänge DEW" på is. Både drinkens innehåll samt namn baseras på data från din Facebookprofil, till exempel med hänsyn till ålder, födelseort, händelser och populärkultur. Drinken är en blandning av kategorierna musik, livsstil, relationer och geografi. Syftet är att ge folk något att prata om.
– Vi tror att svenskarna (för en gångs skull) kan inspireras av irländarna – där puben mer är som ett vardagsrum och samtalen flödar. Vi hoppas att vår icebreaker-maskin kan inspirera till oväntade och nya samtal i baren. Och givetvis bjuda på personliga och goda drinkar, säger Oscar J-T Holm, William Grant & Sons Nordic Marketing & Communication Manager i en kommentar.
Isbrytaren har tagits fram av uppfinnaren Andreas Hammar från Mekatronik i SVT.
– Maskinen är en konstnärlig gestaltning av händelseförloppet snarare än att bara vara en praktisk drinkautomat. En hommage till Professor Baltazar. En makalös apparat helt enkelt, säger han.
Ikväll tisdag lanseras maskinen på Hallwylska muséets innegård i Stockholm. Testa maskinen här.
Mårten Färlin
Ämnen i artikeln:
Edelman