Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Whopper Freakout" het snackis i USA

Publicerad: 19 december 2007, 14:43

I Burger Kings nya ”dokumentär” blir hamburgerställets kunder upprörda när det införs en Whopperfri dag. Frågan är om filmen är på riktigt eller bara fejk.
Samtidigt vill hälsomyndigheterna i South Central i Los Angeles sätta stopp för etablering av nya snabbmatställen. Och det är på riktigt.


Läs mer

- Årets mest anmälda reklamfilm

Crispin Porter+Boguskys nästan åtta minuter långa Whopper Freakout för Burger King den mest omtalade reklamfilmen i USA. Förutom att den är kul så har den framför allt fått uppmärksamhet för att den blivit större än verkligheten.

Är det dokumentärfilm med dolda kameran på riktigt eller är allt fejk? Är det en reklamfilm egentligen? ”Annonsörens” kunder är förbannade och upprörda.

När Burger Kings ”Kung” kommer in på slutet är det ingen tvekan om att det är reklam men kunderna är fortfarande trovärdiga.

Relationen mellan reklam, realism och riktigt blir ännu mer oklart när Whopper Freakout är på väg att hända i verkligheten i de fattigare delarna i centrala Los Angeles. 45 procent av alla restauranger i området är snabbmatställen, jämfört med 16 procent för hela Los Angeles. Det ger avtryck i fetma-statistiken. 30 procent av vuxna i South Central är feta. Utslaget på hela Los Angeles är procentsiffran 20 procent.

För att sätta stopp för utvecklingen vill myndigheterna i området att sätta ett tvåårigt etableringstopp för snabbmatställen.

Men givetvis har lokalbefolkningen redan börjat protestera. Ungefär som i Burger Kings dokumentär. Men här är det på riktigt.

SE FILMEN NEDAN

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.