Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Whopper-offer för grymt

Publicerad: 16 januari 2009, 09:14

Drygt 230 000 har blivit offrade på Facebook för att folk ska få en hamburgare. Nu tvingar Facebook Burger King att ändra applikationen som redan är hackad.


Ämnen i artikeln:

FacebookBurger KingCrispin Porter + Bogusky

Borger Kings reklamkupp på Facebook.

Burger King och byrån Crispin Porter + Bogusky står för årets smartaste reklamkupp. I Facebook-applikationen Whopper Sacrifice erbjuds folk en Whopper om de tar bort tio av sina Facebookvänner. Ett offer som går ut på ”news feeden” på Facebook.

Grymt men kul och Whopper Sacrifice har fått global uppmärksamhet trots att det bara fungerar i USA.

Lite för grymt, anser Facebook. Enligt bloggen Inside Facebook diskuterar Facebook med Burger King om att ändra Whopper Sacrifice så att vänoffret inte hamnar i ”news feed”.

”Vi uppmuntrar kreativitet hos varumärken som använder Facebook men vi måste försäkra oss om att applikationen följer användarnas förväntningar om integritet”, säger en talesperson på Facebook.

Frågan om ändringen är nödvändig. På sajten Gondaba.com visar hur man lätt kan hacka Whopper Sacrifice och få en hamburgare utan att schavottera sina vänner.

Och Burger King är troligtvis mycket nöjd med all uppmärksamhet.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.