Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Wieden+Kennedy bäst 2010

Publicerad: 24 Januari 2011, 07:18

Wieden & Kennedy är Årets byrå. Det anser både Ad Age och Creativity.


Ämnen i artikeln:

CreativityWieden + Kennedy

</div><p>Wieden &amp; Kennedy kammade hem utmärkelserna från de båda systertidningarna vilket är högst ovanligt.</p><p>En viktig förklaring är givetvis Old Spice-reklamen.</p><p>– Om du för fem sex år sedan hade sagt att ett av de bästa jobb den här byrån skull göra var för Procter &amp; Gamble – då hade jag trott du haft problem med droger, säger byråns grundare <b>Dan Wieden</b> till Ad Age.</p><p>Creativity påpekar å andra sidan att det var en kris på byrån 2007 som har gjort den så framgångsrik i dag. Då hade Nike bet CP+B att göra en del av den digitala reklamen för företaget. Då slog Dan Wieden, som inte är mycket för priser och utmärkelser, fast att Wieden &amp; Kennedy skulle bli Årets Digitala Byrån 2010.</p><p>Nu blev det inte riktigt som han tänkte men bra ändå.</p><p>Annan framgångsrik och uppmärksammad reklam under året är:</p><p><b>Tiger Woods</b>, numera döda, pappa som frågar sin son vad han egentigen tänkte på under otrohtesskandalen. (<a href="http://www.youtube.com/watch?v=5NTRvlrP2NU" target="_self">Se här</a>)  </p><p><b>LeBron James</b> som hoppade av sin basketklubb Cleveland och tvingades försvara sig i en reklamfilm. (<a href="http://www.youtube.com/watch?v=cdtejCR413c&amp;translated=1" target="_self">Se här</a>)</p><p>Nikes Write the Future, inför fotbolls-vm, ansågs av Nike som den bästa reklamfilm de gjort (<a href="http://www.youtube.com/watch?v=lSggaxXUS8k" target="_self">Se här</a>) .</p><p>För nya kunden Chrysler gjorde W&amp;K några ogenerat nationalistiska och väldigt roliga reklamfilmer (<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Ezk0e1VL80o&amp;feature=channel" target="_self">Se här</a>) .</p><p>Men mest uppmärksamhet och flest priser har W&amp;K fått för "The Man Your Man Could Smell Like" för Old Spice. Framför alt den interaktiva versionen, Responses, där man svarade hundratals blogginlägg med unika filmer. </p>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se


Ämnen i artikeln:

CreativityWieden + Kennedy

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.