Reklam
Wieden+Kennedy bäst 2010
Publicerad: 24 januari 2011, 07:18
Wieden & Kennedy är Årets byrå. Det anser både Ad Age och Creativity.
</div><p>Wieden & Kennedy kammade hem utmärkelserna från de båda systertidningarna vilket är högst ovanligt.</p><p>En viktig förklaring är givetvis Old Spice-reklamen.</p><p>– Om du för fem sex år sedan hade sagt att ett av de bästa jobb den här byrån skull göra var för Procter & Gamble – då hade jag trott du haft problem med droger, säger byråns grundare <b>Dan Wieden</b> till Ad Age.</p><p>Creativity påpekar å andra sidan att det var en kris på byrån 2007 som har gjort den så framgångsrik i dag. Då hade Nike bet CP+B att göra en del av den digitala reklamen för företaget. Då slog Dan Wieden, som inte är mycket för priser och utmärkelser, fast att Wieden & Kennedy skulle bli Årets Digitala Byrån 2010.</p><p>Nu blev det inte riktigt som han tänkte men bra ändå.</p><p>Annan framgångsrik och uppmärksammad reklam under året är:</p><p><b>Tiger Woods</b>, numera döda, pappa som frågar sin son vad han egentigen tänkte på under otrohtesskandalen. (<a href="http://www.youtube.com/watch?v=5NTRvlrP2NU" target="_self">Se här</a>) </p><p><b>LeBron James</b> som hoppade av sin basketklubb Cleveland och tvingades försvara sig i en reklamfilm. (<a href="http://www.youtube.com/watch?v=cdtejCR413c&translated=1" target="_self">Se här</a>)</p><p>Nikes Write the Future, inför fotbolls-vm, ansågs av Nike som den bästa reklamfilm de gjort (<a href="http://www.youtube.com/watch?v=lSggaxXUS8k" target="_self">Se här</a>) .</p><p>För nya kunden Chrysler gjorde W&K några ogenerat nationalistiska och väldigt roliga reklamfilmer (<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Ezk0e1VL80o&feature=channel" target="_self">Se här</a>) .</p><p>Men mest uppmärksamhet och flest priser har W&K fått för "The Man Your Man Could Smell Like" för Old Spice. Framför alt den interaktiva versionen, Responses, där man svarade hundratals blogginlägg med unika filmer. </p>