Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Wieden & Kennedy får jätteuppdrag av Nokia

Publicerad: 14 november 2008, 07:17

Wieden & Kennedy tar över det globala kontot för Nokias supermobiler i N-serien, värt 150 miljoner dollar.
Det betyder också att Lowe London tappar ännu en viktig kund.


Förra sommaren fick Wieden & Kennedy, efter en utdragen pitch, uppdraget att ta hand om Nokias globala marknadskommunikation och strategi. Enda undantaget var supermobilerna i N-serien som låg kvar hos en konstellation av IPG-byråer med Lowe London i spetsen.

Det var värt 260 miljoner dollar.

Men i sommar började den finske mobiltillverkaren att även se över reklamen för den allt viktigare N-serien. Mediemobiler har högre marginaler men konkurrensen har hårdnat i och med att Apples Iphone lanserades.

N-serie-kontot bedöms vara värt 150 miljoner dollar.

I pitchen deltog W&K och Lowe London. Och i går meddelade Nokia att W&K ska ta över efter Lowe och håller i all reklam för Nokia. Enda undantaget är anpassningar på lokal markader som JWT har ansvar för.

Arbetet kommer att ledas av W&K

”Det här var en sån där pitch där allt gick efter plan”, står det i ett jublande inlägg på W&K Londons blogg ”welcome to optimism”.

Mindre uppåt är det på Lowe London. De sista åren har byrån förlorat några av sina absolut största kunder. Senast var det Sella Artois som efter 26 års samarbete med Lowe valde att arbeta med Mother London.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.