Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Wieden+Kennedy tappar Levi´s

Publicerad: 23 oktober 2013, 09:36

Från Levi´s globala Go Fort-kampanj, som W+K ligger bakom.

Foto: Pressbild.

Det tog bara Levi´s nya marknadschef Jennifer Sey mindre än två månader innan hon avslutade jeansjättens femåriga samarbete med Wieden+Kennedy.


Ämnen i artikeln:

Wieden+KennedyBBH

De båda bolagen kallar beslutet för ömsesidigt, men enligt källor till Adage  handlar det om att man han har haft olika uppfattningar om vilken  kreativ inriktning som företaget ska ha.

Levi´s talesperson har inte bekräftat om man har inlett jakten på en ny byrå alternativt redan utsett en sådan.

Tidningen  rapporterar  att jeansjätten har gått igenom en rad förändringar i  toppen, vilket även omfattar marknadsföringsområdet.

Bolagets vice  vd för e-handel, Jennifer Sey, utnämndes till global marknadschef i  augusti efter att tjänsten varit ledig under drygt ett år.

Jennifer Sey väljer nu att avsluta samarbetet med Wieden+Kennedy efter knappt två månader på sin nya post.

–  Vi lämnar partnerskapet med en yttersta respekt för varumärket och  önskar Levis´s-teamet lycka till för en framgångsrik framtid, säger Tom  Blessington, vd på Wieden+Kennedy Portland till Adage.

James Curleigh gick in som Levi´vd i juli 2012 och han vill tacka byrån för dess  ”kreativa energi och engagemang under de senaste fem åren.”

Han menar att byrån har stött företaget genom en väsentlig period av Levis utveckling av varumärket.

Wieden+Kennedy har bland annat varit med om att sjösätta företagets första globala kampanj ”Go Forth.”

Den  hade ett uppmuntrande budskap till den amerikanska befolkningen i  samband med krisen – man använde bland annat originalinspelningar med  poeten Walt Whitman där han läste från sitt verk ”America”.

Levi´s  och Wieden+Kennedy körde också en större kampanj utanför USA med Charles  Bukowskis ”The Laughing Heart”, som ett ljus i mörkret till ungdomar.

Levi´s  är trots sitt starka varumärke ingen större medieinvesterare – bolaget  satsade 39,4 miljoner dollar i USA på mätbar media under förra året,  vilket var ungefär samma summa som 2011, enligt Kantar Media.

Levi´s arbetade tidigare med Publicis-ägda Bartle Bogle Hegarty, BBH.

Byrån fortsatte att vara Levi´s byrå i Europa och Asien även efter att Wieden+Kennedy tagit över kontot.

BBH-samarbetet med Levi´s bröts dock helt från och med 2010, enligt Adage.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Wieden+KennedyBBH

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.