Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Will Ferrells succé för Dodge

Publicerad: 5 november 2013, 15:15

Will Ferrell i Dodges kampanj.

Will Ferrells medverkan i bilmärket Dodges reklamfilmer har blivit en succé. Försäljningen av modellen Durango har ökat med 59 procent i oktober, skriver Adage.


Ämnen i artikeln:

Will FerrellWieden + Kennedy

I sammanlagt 70 filmer kommer vi att få se Will Ferrell marknadsföra den nya Dodge Durango. Hittills har 9 stycken släppts. Han gör det i samband med lanseringen av den nya filmen Achorman 2, där Ferrell spelar huvudrollen Ron Burgundy (som också är karaktären i reklamfilmerna).

Sedan filmerna började rulla på tv och spelas på nätet har försäljningen av bilmodellen stigit med 59 procent, enligt Dodge. På helåret har 50 procent fler Durangos sålts.  
– Vi har sett en ökning på närmare 80 procent i webbtrafiken sedan kampanjen lanserades, säger Tim Kuniskis, varumärkeschef på Dodge, till tidningen.

Bakom kampanjen står Wieden + Kennedy, men de har i princip släppt kontrollen över innehållet. Istället låter de Will Ferrells kreativa team på Funnyordie.com stå för produktionen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.