Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Willys gör gemensam sak med kunderna för att minska svinnet

Publicerad: 27 Februari 2019, 13:19

Till och med 2025 ska dagligvarukedjan Willys halvera sitt matsvinn. I den nya kampanjen Svinnsmart berättar man inte bara om sitt eget arbete utan uppmanar även kunderna att ta vara på varenda liten korvstump som kan bli kvar.


Ämnen i artikeln:

WillysNord DDBReklam

Varje år slänger vi svenskar bort cirka en halv miljon ton mat. Det är kokt potatis som aldrig blir uppäten, matlådor som mögglar och sallad som torkar ut.

Till och med 2025 har Willys lovat att halvera sitt matsvinn, och nu går man ut i en ny kampanj där man även uppmanar sina kunder att slänga mindre.

För att åstadkomma beteendeförändringen har de genom Sifo undersökt vilka produkter vi svenskar slänger mest av och därefter satt ihop en mängd recept som kan tillagas med produkterna.

– Vi på Willys har länge arbetat med vårt matsvinn och lyckats till exempel minska vårt brödsvinn med 17 procent under 2017 genom att systematiskt prissänka bröd med kort datum. Små grepp som gjorde enorm skillnad. Vi har bryggt öl på överblivet bröd, vi säljer kantstötta frukter till lägre pris och vi ska fortsätta hitta kreativa lösningar för att minska både vårt eget och våra kunders matsvinn. Med våra Svinnsmarta recept hoppas vi kunna hjälpa svenskarna att ta tillvara på mat som de annars skulle slängt, säger Johanna Euren, kommunikationschef på Willys.

Bakom kampanjen och konceptet står Nord DDB.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

WillysNord DDBReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.