Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Willys prispressar sitt ekologiska sortiment

Publicerad: 16 februari 2015, 14:00

Foto: Pressbild

Viljan bland konsumenterna att köpa ekologisk mat är fortsatt stark, men bland de som avstår är priset ofta avgörande. Därför gör lågpriskedjan Willys en storsatsning på ekologiskt.


Allt fler handlar ekologiska varor. Förra året ökade försäljningen av det ekologiska sortimentet i Sverige med 32 procent. Ökningen på lågpriskedjan Willys under samma period var 52 procent. En undersökning som Willys gjort visar att den övervägande majoriteten av de kunder som väljer bort det ekologiska alternativet gör det på grund av priset. Bara ett fåtal uppger att de väljer bort det ekologiska varor för att de inte tycker att det är viktigt eller för att de inte trodde att det skulle göra någon skillnad för miljön. Prisets avgörande roll gör att matvarubutiken nu satsar stor på ekologisk mat.

Av ett pressmeddelande framgår att syftet med satsningen är att göra ekologisk mat till ett alternativ för fler genom att erbjuda det ekologiska alternativet till samma pris som motsvarande konventionellt producerad vara.

– Alla har inte de extra kronorna som behövs för att välja eko. Genom vår satsning vill vi göra ekologisk valbart för fler, säger Thomas Evertsson, vd på Willys i en kommentar.

På Willys hemsida står att: "Vi kommer att fortsätta utmana synen på vad ekologisk mat ska kosta och vi fortsätter att arbeta för att du ska kunna hitta Sveriges billigaste ekokasse hos oss"

Kampanjen som ska marknadsföra storsatsningen kommer att visas utomhus, online, mobilt, i print och i sociala medier.

Linnéa Kihlström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.