Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Wonderleap & Eight startar aktiveringsbyrå

Publicerad: 23 Oktober 2013, 13:37

Foto: Andreas Elgstrand.

Den nya byrån ANEW ska ledas av Gustaf Hultberger, som bland annat har varit på DDB och ANR BBDO, samt Fredrik Byrfors, som tidigare har arbetat inom Bonnier. ANEW ska specialisera sig på sponsrings- och CSR-frågor – där tanken är att aktivera olika varumärken. – Målsättningen är att få byrån på banan så snabbt som möjligt och att vi är 6-8 personer inom ett år, säger Klas Tjebbes, vd på Wonderleap & Eight.


Ämnen i artikeln:

Wonderleap & EightKlas TjebbesEight

Han vill inte berätta hur mycket Wonderleap & Eight satsar på den  nya sponsrings- och CSR-inriktade byrån ANEW.

Klas Tjebbes vill heller  inte gå in på hur mycket Wonderleap & Eight äger av den nya byrån  respektive Gustaf Hultberger och Fredrik Byrfors.

Varför behövs en sponsrings- och CSR-byrå som ANEW?
–  Vi befinner oss i en värld där marknadskommunikationen hela tiden  förändras. Varumärken behöver inte bara kommuniceras, utan även  aktiveras, säger Klas Tjebbes.

Han  tycker att Saxo Bank-kampanjen där en person gjorde sina  banktransaktioner samtidigt som denne åkte fritt fall är ett bra exempel  på hur ANEW skulle kunna jobba.

– Ytterst handlar det ju om att hitta idéer för hur man kan aktivera varumärken, säger Klas Tjebbes.

Den nya byrån är redan igång och ska kunna bära sig själv ganska snart.

Vad har ni för uthålligt om så inte blir fallet?
–  Vi har uthållighet, men ANEW sitter hos oss och vi kommer att hjälpas åt  och dela på kostnader. Vi vill ju bygga något tryggt redan från början, säger Klas Tjebbes.

ANEWs ledarduo blir  Gustaf Hultberger och Fredrik Byrfors.

Gustaf Hultberger har arbetat  hos både DDB och ANR BBDO och bland annat belönats i Cannes Lions, The  One Show, Epica, Eurobest och Guldägget.
– Utmaningen är densamma som den alltid varit: att berätta en
historia som är värd att lyssnas till. Men vi tror att det behövs något
reellt att prata om. Och genom en aktiv handling ges varumärket en
rätt att tala, säger Gustaf Hultberger, i en kommentar.

Fredrik Byrfors har arbetat inom Bonnier som både projektledare och affärschef.
– Ofta ses sponsring och CSR som välgörenhet. Men vi gör den till en
investering genom att erbjuda slagkraftig aktivering, må det vara i
förtjänade, egna eller köpta kanaler, säger han i en kommentar.

ANEW startas med hjälp av Wonderleap & Eight.

Bolagets  styrelseordförande Anna Nordström Carlsson ser det hela som ett  ”fantastiskt tillfälle att kunna vara med och skapa något nytt med  utgångspunkt i Malmö.”

Fredrik Byrfors uppger att man redan arbetar i  flera uppdrag ihop med Wonderleap & Eight och ser detta som ett  kvitto på att bolagens erbjudande kompletterar varandra.

Wonderleap gick ihop med Eight i januari i år.

Den  sammanslagna byrån Wonderleap & Eight omsätter cirka 40 miljoner  kronor och har kunder Emporia, Skånemejerier och Subaru.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.