Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

WPP återupptar utdelningen – trots stort intäktstapp

Publicerad: 27 Augusti 2020, 08:48

Mark Reed, koncernchef WPP.

Världens största reklamkoncern WPP tappade 15 procent av intäkterna under andra kvartalet. Samtidigt har reklamjätten återigen börjat dela ut vinst till aktieägarna.


Ämnen i artikeln:

WPP

Den 31 mars i år frös WPP utdelningen som en effekt av intäktsbortfallet under coronapandemin. När holdningbolagets styrelse och operativa ledning nu ser en vändning har det fattats ett beslut om att återuppta utdelningen, som sänkts från 22,7 pence till 10 pence per aktie.

Den operativa vinsten minskar från 617 miljoner kund till 382 miljoner pund under andra kvartalet där reklamkoncernen har tappat 15 procent av intäkterna jämfört med motsvarande period 2019.  

Under första halvåret 2020 har det Londonbaserade holdingbolaget gjort en förlust på hisnande 2,5 miljarder pund (motsvarande 28,8 miljarder kronor) sedan koncernen tvingats skriva ned värdet på flera av sina förvärvade verksamheter till följd av hur coronaviruset påverkar kommunikationsbranschen.  

Men genom att minska intäktsbortfallet under årets sex första månader till 9,5 procent, slår WPP analytikerna förväntningar.

I ett uttalande säger koncernchefen Mark Reed att bolaget har lagt ”de värsta dagarna bakom sig”.  Han nämner också försäljningen av sina 60 procent i Kantar till Bain Capital på 4,7 miljarder pund, som en viktig faktor för att minska skulderna under perioden. Prognosen för helåret 2020 är en nedgång på mellan 10-11,5 procent i intäkter. Med en rörelsemarginal på mellan 10,4 och 12,5 procent. 

Under andra kvartalen minskade WPP de operativa kostnaderna med 6,5 procent och beräknar att totalt spara 700-800 miljarder pund under 2020.



Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

WPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.