Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 1 december 2010, 15:30
WPP planerar att flytta ihop alla sina svenska byråer i en WPP-Building i Stockholm. Enligt uppgifter till Resumé är fusionen mellan Grey och Ogilvy i Sverige bara början på en stor WPP-omstrukturering på den svenska marknaden.
truefalse
Illustration: Andreas Elgstrand.
Samgåendet mellan Grey och Ogilvy som Resumé skrev om i början av förra veckan är bara starten på en rad WPP-sammanslagningar. Enligt uppgifter till Resumé från flera av varandra oberoende källor planerar WPP att slå samman fler byråer i Sverige. De kommer att gälla både pr-, medie- och reklambyråerna. Sammanslagningen av Grey och Ogilvy var början, och kan bli den förlösande faktorn till fler konsolideringar.
Flera av WPP:s medie-, pr- och reklambyråer i Sverige går med stora förluster (se diagram intill). Ogilvy har till exempel gjort stora förluster under flera år. Detsamma gäller samtliga av koncernens pr-byråer. En sammanslagning av bland annat pr-byråerna skulle effektivisera organisationen, menar källor till Resumé.
Och enligt källuppgifter är första steget i denna utveckling att flytta ihop hela nätverket i en WPP-Building för att samordna reception, teknik och andra backofficekostnader. På sikt ska detta också visa vilka av byråerna som kan slås ihop eller läggas ner. Exakt hur och när flytten ska ske är inte klart.
Det sammanslagna Ogilvy och Grey blir pilotprojektet som ska visa vägen.
– Många –inte bara i Sverige – kommer att följa detta projekt och inspireras av det, säger en källa till Resumé.
När Resumé konfronterar WPP-koncernens ledning i London med uppgifterna blir svaret:
– Det har vi inga kommentarer till, svarar Feona McEwan, kommunikationsdirektör på WPP i London, i ett mejl.
Sett till det ekonomiska blev 2009 extra tungt för WPP:s pr-byråer där samtliga företag skrev resultatet i rött. Men samtliga vd:ar på WPP:s större pr-byråer nekar att det i dagsläget skulle föreligga några konsolideringsplaner.
Burson-Marstellers vd Petra von Rohr:
– Det har jag inte hört någonting om, så jag kan inte kommentera dessa uppgifter.
Hill & Knowltons avgående vd Bo Albertsson är inne på samma spår.
– Det där är ingenting jag känner till.
Cohn & Wolfes vd, Marta Karlqvist:
– Jag håller det inte omöjligt, men samtidigt är det inte något som jag har hört någonting om. Jag vet att WPP som vilken annan koncern tittar på hur man kan dra fördelar av WPP i Sverige, av exempelvis ekonomi och samma it och lokalkostnader.
Stenström Redcell, en av de större reklambyråerna, jämte Ogilvy och Grey, i WPP:s ägo, menar att sammanslagningen av de bägge reklambyråerna inte påverkar dem.
– Inte på något sätt. Vi kör på som tidigare, säger vd, Kristian Florell.
Historiskt sett konsoliderade WPP mediebyråerna Maxus och Outcom redan 2006, då på initiativ av ledningen från Group M. I dag samarbetar WPP:s mediebyråer under paraplyet Group M. Här ingår Mediaedge:cia, Mediacom, Maxus och Mindshare. Byråer som köper medier för flera miljarder per år. Dock visar bokslutet från Group M röda siffror på resultatet de tre senaste åren.
Ulrika Fjällborg