Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

WPP bygger Sverigehus

Publicerad: 1 December 2010, 15:30

WPP planerar att flytta ihop alla sina svenska byråer i en WPP-Building i Stockholm. Enligt uppgifter till Resumé är fusionen mellan Grey och Ogilvy i Sverige bara början på en stor WPP-omstrukturering på den svenska marknaden.


truefalse

Illustration: Andreas Elgstrand.

Samgåendet mellan Grey och Ogilvy som Resumé skrev om i början av förra veckan är bara starten på en rad WPP-sammanslagningar. Enligt uppgifter till Resumé från flera av varandra oberoende källor planerar WPP att slå samman fler byråer i Sverige. De kommer att gälla både pr-, medie- och ­reklambyråerna. Sammanslagningen av Grey och Ogilvy var början, och kan bli den förlösande faktorn till fler konsolideringar.

Flera av WPP:s medie-, pr- och reklambyråer i Sverige går med stora förluster (se diagram intill). Ogilvy har till exempel gjort stora förluster under flera år. Detsamma gäller samtliga av koncernens pr-byråer. En sammanslagning av bland annat pr-byråerna skulle effektivisera organisationen, menar källor till Resumé.

Och enligt källuppgifter är ­första steget i denna utveckling att flytta­ ihop hela nätverket i en WPP-Building för att samordna reception, teknik och andra backofficekostnader. På sikt ska detta också visa vilka av byråerna som kan slås ihop eller läggas ner. ­Exakt hur och när flytten ska ske är inte klart.

Det sammanslagna Ogilvy och Grey blir pilotprojektet som ska visa vägen.
– Många –inte bara i Sverige – kommer att följa detta projekt och inspireras av det, säger en källa till Resumé.

När Resumé konfronterar WPP-koncernens ledning i London med uppgifterna blir svaret:
– Det har vi inga kommentarer till, svarar Feona McEwan, kommunikationsdirektör på WPP i London, i ett mejl.

Sett till det ekonomiska blev 2009 extra tungt för WPP:s pr-byråer där samtliga företag skrev resultatet i rött. Men samtliga vd:ar på WPP:s större pr-byråer nekar att det i dagsläget skulle föreligga några konsolideringsplaner.

Burson-Marstellers vd Petra von Rohr:
– Det har jag inte hört någonting om, så jag kan inte kommentera dessa uppgifter.

Hill & Knowltons avgående vd Bo Albertsson är inne på samma spår.
– Det där är ingenting jag känner till.

Cohn & Wolfes vd, Marta Karlqvist:
– Jag håller det inte omöjligt, men samtidigt är det inte något som jag har hört någonting om. Jag vet att WPP som vilken ­annan koncern tittar på hur man kan dra fördelar av WPP i Sverige, av exempelvis ekonomi och samma it och lokalkostnader.

Stenström Redcell, en av de större reklambyråerna, jämte Ogilvy och Grey, i WPP:s ägo, menar att sammanslagningen av de bägge reklambyråerna inte påverkar dem.
– Inte på något sätt. Vi kör på som tidigare, säger vd, Kristian Florell.

Historiskt sett konsoliderade WPP mediebyråerna Maxus och Outcom redan 2006, då på initia­tiv av ledningen från Group M. I dag samarbetar WPP:s medie­byråer under paraplyet Group M. Här ingår Mediaedge:cia, Mediacom, Maxus och Mind­share. Byråer som köper medier för flera miljarder per år. Dock visar bokslutet från Group M röda siffror på resultatet de tre senaste åren.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.