Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

WPP-byråer i strategisk allians

Publicerad: 28 juni 2012, 13:47

Lars Axelsson och WPP-bossen Sir Martin Sorrell.

Foto: Pontus Höök (Arkiv).

Varumärkesbyrån The Brand Union och designbolaget Digit som båda tillhör WPP-koncernen ingår ett partnerskap modell större. Det globala samarbetet innebär att The Brand Union får de digitala muskler som numera krävs: – Ytters handlar samarbetet om att få hit talang, säger Lars Axelsson, vd för The Brand Union Sverige.


Ämnen i artikeln:

Lars AxelssonThe Brand Union

Enkelt förklarat ska samarbetet mellan The Brand Union och Digit leda  till att man får en förstärkt kapacitet för att aktivera och bygga  identiteter i en digital miljö.

Detta blir allt viktigare i takt  med att den digitala utvecklingen har skapat lite upp-och-nedvända  världen inom varumärkesområdet:
– Förr började du med att bygga en  större kommunikationsplattform och lade sedan på det digitala. Nu gör  man tvärtom och börjar med det digitala som den första kontaktpunkten,  säger Lars Axelsson.

The Brand Union och Digit har visserligen  samarbetet tidigare, men nu skapar man formaliserade former för ett  större globalt samarbete.

Det nya utökade samarbetet har redan burit frukt i form av  att man håller på med ett större digitalt projekt för ett företag inom  konfektionsindustrin, vilket vill inte Lars Axelsson berätta om i detta  skede.

Det här med större globala samarbeten kan kännas ganska abstrakt ibland?
–  Jo, det är också därför som vi slipar på formerna för hur samarbetet ska se  ut. Men om jag fick bestämma skulle jag vilja öppna en Digit i Sverige  inom ramen för The Brand Union så fort det bara gick, säger Lars  Axelsson.

Han kan inte riktigt gå in på hur stor andel de digitala  delarna av The Brand Unions verksamhet omsätter, men det råder inga  tvivel om att det är ett område som hela tiden växer:

– Den digitala sidan är på väg att bli lika stor som de traditionella bitarna för att bygga ett varumärke, säger Lars Axelsson.

Hur ska det hela fungera rent praktiskt – flyger man in ett team med digitala experter?

– Vi sitter på digitala kunskaper, men vi behöver högra kapacitet. Så det här är ett bra sätt att göra det på, säger Lars Axelsson.

Han kommer ihåg en liknande episod då han satt som vd för Lowe Brindfors och 20 personer flögs in från Kanada över en natt:

–  Digits vd Laura Simon kommer hit på blixtvisit redan på måndag för att  informera om hur samarbetet påverkar oss i Sverige, säger Lars Axelsson

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.